Marktaandeel Lidl explodeert in Nederland

Het marktaandeel van discounter Lidl is in Nederland in de eerste zes maanden met een verbluffend percentage gestegen. De van oorsprong Duitse onderneming zag het marktaandeel met meer dan een kwart toenemen tot 6,7 procent. Omdat ook concurrent Aldi een kleine stijging noteerde, hebben de discounters gezamenlijk een recordmarktaandeel.

Dat meldt het vakblad Distrifood deze week. De groei bij Lidl is de grootste omzetsprong sinds de komst naar Nederland ruim tien jaar geleden. De keten passeert Plus en Super de Boer op de ranglijst van Nederlandse supermarktketen en is nu na Albert Heijn, C1000, Aldi en Jumbo de vijfde keten van Nederland.

Aldi zag het marktaandeel ten opzichte van de eerste zes maanden van 2010 toenemen van 7,8 naar 7,9 procent. Dat betekent een ommekeer na jaren van daling. Aldi had op het hoogtepunt van zijn macht in Nederland in 2004 9,7 procent van de markt in handen. Samen hebben Aldi en Lidl nu 14,6 procent van de markt in handen. In 2004, het vorige hoogtepunt, was dat 13,8 procent. Toen hadden de twee ketens gezamenlijk wel 180 vestigingen minder.

Het marktaandeel van discounter Lidl is in Nederland in de eerste zes maanden met een verbluffend percentage gestegen. De van oorsprong Duitse onderneming zag het marktaandeel met meer dan een kwart toenemen tot 6,7 procent. Omdat ook concurrent Aldi een kleine stijging noteerde, hebben de discounters gezamenlijk een recordmarktaandeel.

Dat meldt het vakblad Distrifood deze week. De groei bij Lidl is de grootste omzetsprong sinds de komst naar Nederland ruim tien jaar geleden. De keten passeert Plus en Super de Boer op de ranglijst van Nederlandse supermarktketen en is nu na Albert Heijn, C1000, Aldi en Jumbo de vijfde keten van Nederland.

Aldi zag het marktaandeel ten opzichte van de eerste zes maanden van 2010 toenemen van 7,8 naar 7,9 procent. Dat betekent een ommekeer na jaren van daling. Aldi had op het hoogtepunt van zijn macht in Nederland in 2004 9,7 procent van de markt in handen. Samen hebben Aldi en Lidl nu 14,6 procent van de markt in handen. In 2004, het vorige hoogtepunt, was dat 13,8 procent. Toen hadden de twee ketens gezamenlijk wel 180 vestigingen minder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

15/08/2017

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top