Marktaandeel Lidl explodeert in Nederland | RetailDetail

Marktaandeel Lidl explodeert in Nederland

Het marktaandeel van discounter Lidl is in Nederland in de eerste zes maanden met een verbluffend percentage gestegen. De van oorsprong Duitse onderneming zag het marktaandeel met meer dan een kwart toenemen tot 6,7 procent. Omdat ook concurrent Aldi een kleine stijging noteerde, hebben de discounters gezamenlijk een recordmarktaandeel.

Dat meldt het vakblad Distrifood deze week. De groei bij Lidl is de grootste omzetsprong sinds de komst naar Nederland ruim tien jaar geleden. De keten passeert Plus en Super de Boer op de ranglijst van Nederlandse supermarktketen en is nu na Albert Heijn, C1000, Aldi en Jumbo de vijfde keten van Nederland.

Aldi zag het marktaandeel ten opzichte van de eerste zes maanden van 2010 toenemen van 7,8 naar 7,9 procent. Dat betekent een ommekeer na jaren van daling. Aldi had op het hoogtepunt van zijn macht in Nederland in 2004 9,7 procent van de markt in handen. Samen hebben Aldi en Lidl nu 14,6 procent van de markt in handen. In 2004, het vorige hoogtepunt, was dat 13,8 procent. Toen hadden de twee ketens gezamenlijk wel 180 vestigingen minder.

Het marktaandeel van discounter Lidl is in Nederland in de eerste zes maanden met een verbluffend percentage gestegen. De van oorsprong Duitse onderneming zag het marktaandeel met meer dan een kwart toenemen tot 6,7 procent. Omdat ook concurrent Aldi een kleine stijging noteerde, hebben de discounters gezamenlijk een recordmarktaandeel.

Dat meldt het vakblad Distrifood deze week. De groei bij Lidl is de grootste omzetsprong sinds de komst naar Nederland ruim tien jaar geleden. De keten passeert Plus en Super de Boer op de ranglijst van Nederlandse supermarktketen en is nu na Albert Heijn, C1000, Aldi en Jumbo de vijfde keten van Nederland.

Aldi zag het marktaandeel ten opzichte van de eerste zes maanden van 2010 toenemen van 7,8 naar 7,9 procent. Dat betekent een ommekeer na jaren van daling. Aldi had op het hoogtepunt van zijn macht in Nederland in 2004 9,7 procent van de markt in handen. Samen hebben Aldi en Lidl nu 14,6 procent van de markt in handen. In 2004, het vorige hoogtepunt, was dat 13,8 procent. Toen hadden de twee ketens gezamenlijk wel 180 vestigingen minder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.