Marktaandeel Lidl explodeert in Nederland

Het marktaandeel van discounter Lidl is in Nederland in de eerste zes maanden met een verbluffend percentage gestegen. De van oorsprong Duitse onderneming zag het marktaandeel met meer dan een kwart toenemen tot 6,7 procent. Omdat ook concurrent Aldi een kleine stijging noteerde, hebben de discounters gezamenlijk een recordmarktaandeel.

Dat meldt het vakblad Distrifood deze week. De groei bij Lidl is de grootste omzetsprong sinds de komst naar Nederland ruim tien jaar geleden. De keten passeert Plus en Super de Boer op de ranglijst van Nederlandse supermarktketen en is nu na Albert Heijn, C1000, Aldi en Jumbo de vijfde keten van Nederland.

Aldi zag het marktaandeel ten opzichte van de eerste zes maanden van 2010 toenemen van 7,8 naar 7,9 procent. Dat betekent een ommekeer na jaren van daling. Aldi had op het hoogtepunt van zijn macht in Nederland in 2004 9,7 procent van de markt in handen. Samen hebben Aldi en Lidl nu 14,6 procent van de markt in handen. In 2004, het vorige hoogtepunt, was dat 13,8 procent. Toen hadden de twee ketens gezamenlijk wel 180 vestigingen minder.

Het marktaandeel van discounter Lidl is in Nederland in de eerste zes maanden met een verbluffend percentage gestegen. De van oorsprong Duitse onderneming zag het marktaandeel met meer dan een kwart toenemen tot 6,7 procent. Omdat ook concurrent Aldi een kleine stijging noteerde, hebben de discounters gezamenlijk een recordmarktaandeel.

Dat meldt het vakblad Distrifood deze week. De groei bij Lidl is de grootste omzetsprong sinds de komst naar Nederland ruim tien jaar geleden. De keten passeert Plus en Super de Boer op de ranglijst van Nederlandse supermarktketen en is nu na Albert Heijn, C1000, Aldi en Jumbo de vijfde keten van Nederland.

Aldi zag het marktaandeel ten opzichte van de eerste zes maanden van 2010 toenemen van 7,8 naar 7,9 procent. Dat betekent een ommekeer na jaren van daling. Aldi had op het hoogtepunt van zijn macht in Nederland in 2004 9,7 procent van de markt in handen. Samen hebben Aldi en Lidl nu 14,6 procent van de markt in handen. In 2004, het vorige hoogtepunt, was dat 13,8 procent. Toen hadden de twee ketens gezamenlijk wel 180 vestigingen minder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top