Marktaandeel Lidl explodeert in Nederland

Het marktaandeel van discounter Lidl is in Nederland in de eerste zes maanden met een verbluffend percentage gestegen. De van oorsprong Duitse onderneming zag het marktaandeel met meer dan een kwart toenemen tot 6,7 procent. Omdat ook concurrent Aldi een kleine stijging noteerde, hebben de discounters gezamenlijk een recordmarktaandeel.

Dat meldt het vakblad Distrifood deze week. De groei bij Lidl is de grootste omzetsprong sinds de komst naar Nederland ruim tien jaar geleden. De keten passeert Plus en Super de Boer op de ranglijst van Nederlandse supermarktketen en is nu na Albert Heijn, C1000, Aldi en Jumbo de vijfde keten van Nederland.

Aldi zag het marktaandeel ten opzichte van de eerste zes maanden van 2010 toenemen van 7,8 naar 7,9 procent. Dat betekent een ommekeer na jaren van daling. Aldi had op het hoogtepunt van zijn macht in Nederland in 2004 9,7 procent van de markt in handen. Samen hebben Aldi en Lidl nu 14,6 procent van de markt in handen. In 2004, het vorige hoogtepunt, was dat 13,8 procent. Toen hadden de twee ketens gezamenlijk wel 180 vestigingen minder.

Het marktaandeel van discounter Lidl is in Nederland in de eerste zes maanden met een verbluffend percentage gestegen. De van oorsprong Duitse onderneming zag het marktaandeel met meer dan een kwart toenemen tot 6,7 procent. Omdat ook concurrent Aldi een kleine stijging noteerde, hebben de discounters gezamenlijk een recordmarktaandeel.

Dat meldt het vakblad Distrifood deze week. De groei bij Lidl is de grootste omzetsprong sinds de komst naar Nederland ruim tien jaar geleden. De keten passeert Plus en Super de Boer op de ranglijst van Nederlandse supermarktketen en is nu na Albert Heijn, C1000, Aldi en Jumbo de vijfde keten van Nederland.

Aldi zag het marktaandeel ten opzichte van de eerste zes maanden van 2010 toenemen van 7,8 naar 7,9 procent. Dat betekent een ommekeer na jaren van daling. Aldi had op het hoogtepunt van zijn macht in Nederland in 2004 9,7 procent van de markt in handen. Samen hebben Aldi en Lidl nu 14,6 procent van de markt in handen. In 2004, het vorige hoogtepunt, was dat 13,8 procent. Toen hadden de twee ketens gezamenlijk wel 180 vestigingen minder.

Tags: