Marlboro straks grootste A-merk in Nederland.

Het Amerikaanse sigarettenmerk Marlboro is waarschijnlijk volgend jaar het grootste A-merk in de Nederlandse supermarkten. Daarmee zou zuivelmerk Campina na enkele jaren van de troon worden gestoten. De opmars van Marlboro is echter vooral te danken aan de steeds hogere accijnzen op tabaksproducten.

 

In de deze week door onderzoekers SymponyIRI gepubliceerde tophonderd staat Marlboro met een omzet van 354,6 miljoen euro in de supermarkt op de tweede plaats. Campina blijft nummer één. Als de plannen van de Nederlandse regering voor verdere verhoging van de accijns op tabak doorgaan, is het waarschijnlijk dat Marlboro doorstoomt naar de eerste plek.

 

De A-merken kenden een moeizaam jaar in 2010 met een toename van de omzet met maar 1 procent. Daarmee groeiden ze een stuk langzamer dan de omzet van de supermarkten, die met 2 procent toenamen. Als tabak uit het onderzoek wordt gehaald, bedraagt de groei zelfs maar 0,3 procent. Douwe Egberts is met 278,7 miljoen euro de nummer drie op de ranglijst.

Het Amerikaanse sigarettenmerk Marlboro is waarschijnlijk volgend jaar het grootste A-merk in de Nederlandse supermarkten. Daarmee zou zuivelmerk Campina na enkele jaren van de troon worden gestoten. De opmars van Marlboro is echter vooral te danken aan de steeds hogere accijnzen op tabaksproducten.

 

In de deze week door onderzoekers SymponyIRI gepubliceerde tophonderd staat Marlboro met een omzet van 354,6 miljoen euro in de supermarkt op de tweede plaats. Campina blijft nummer één. Als de plannen van de Nederlandse regering voor verdere verhoging van de accijns op tabak doorgaan, is het waarschijnlijk dat Marlboro doorstoomt naar de eerste plek.

 

De A-merken kenden een moeizaam jaar in 2010 met een toename van de omzet met maar 1 procent. Daarmee groeiden ze een stuk langzamer dan de omzet van de supermarkten, die met 2 procent toenamen. Als tabak uit het onderzoek wordt gehaald, bedraagt de groei zelfs maar 0,3 procent. Douwe Egberts is met 278,7 miljoen euro de nummer drie op de ranglijst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hongarije mag rode ster van Heineken verbieden

20/06/2017

De Europese Commissie heeft laten verstaan dat het geen probleem heeft met het feit dat Hongarije bepaalde symbolen voor commercieel gebruik wil verbieden. Het gaat daarbij onder andere over de rode ster in het logo van Heineken.

Ahold Delhaize wordt interessante overnameprooi in Verenigde Staten

20/06/2017

Na de overname van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods door Amazon verwachten analisten in de Verenigde Staten een nieuwe overnamegolf in de sector en daarbij wordt vooral Ahold Delhaize genoemd als mogelijke prooi.

Albert Heijn komt met aanbod voor zakelijke klanten

19/06/2017

Vanaf vandaag is er op AH.nl een beperkt aanbod te vinden van producten die speciaal gericht zijn op zakelijke klanten. Het gaat daarbij vooral over grote verpakkingen en producten de specifiek voor de zorg bedoeld zijn.

Amazon koopt supermarktketen Whole Foods Market

16/06/2017

Amazon heeft Ahold Delhaize en Walmart een flinke mokerslag toegediend: de e-tailer koopt supermarktketen Whole Foods Market en stapt zo vol in de fysieke foodretail. De koers van het AD-aandeel is sindsdien in vrije val (na een uur al -10%).

Inex sluit mooie deal in Zuid-Korea

15/06/2017

Inex, de Belgische zuivelproducent die bij het grote publiek vooral bekend is van de melkbrikjes in scholen, gaat voor groei in Azië. Tijdens de handelsmissie in Zuid-Korea ondertekende het bedrijf een deal om er jaarlijks 800 ton room te leveren.

EU verbiedt 'sojamelk' en 'tofoeboter'

15/06/2017

Mag een producent van plantaardige alternatieven zijn product ‘sojamelk’ of ‘tofoeboter’ noemen? Neen, zo bevestigt het Europees Hof van Justitie. De Europese Unie heeft immers strikte regels rond benamingen met melk, room, boter, kaas of yoghurt.

Back to top