Media Markt geeft ernstige fout toe in tweedehandsincident | RetailDetail

Media Markt geeft ernstige fout toe in tweedehandsincident

Een week nadat een verbolgen Media Markt-klant de Nederlandse pers haalde toen bleek dat zijn zogenaamd nieuwe computer een tweedehandsexemplaar was, geeft operationeel directeur John Traas publiekelijk toe dat een "ernstige fout" werd gemaakt. De elektronicaketen belooft beter te zullen communiceren wat tweedehands is en wat nieuw.

Nieuw blijkt tweedehands

Een Nederlandse man die recent een laptop kocht bij Media Markt vond daarop belastingsdocumenten en andere persoonlijke data van een vorige eigenaar. Deze laatste had de computer binnengebracht voor een herstelling, waarbij de Media Marktvestiging hem had gezegd dat het toestel niet meer te repareren viel en een nieuw exemplaar meegaf. Blijkbaar werd de computer toch nog hersteld en opnieuw in de winkel geplaatst.

 

De Telegraaf heeft naar aanleiding van het incidenten tientallen klachten weten te verzamelen van klanten die iets soortgelijks overkwam. Veelal ging het om zogezegd nieuwe producten waarop al foto’s, muziekbestanden en aangemaakte wachtwoorden van eerdere gebruikers werden aangetroffen. Soms waren de sporen evenwel subtieler, zoals batterijen die reeds in het toestel zaten of beschermlaagjes die al van displays waren gehaald.

'Ernstige fout'

Volgens John Traas klopt het dat geretourneerde en herstelde apparaten bij Media Markt kunnen terugkeren in de winkel als showroommodellen. Als zij echter verkocht worden, wordt het toestel normaliter helemaal leeggemaakt en wordt duidelijk gecommuniceerd dat het om een gebruikt product gaat.

 

Als dit niet geval was in de voornoemde gevallen, gaat het om een ernstige fout vanwege Media Markt, aldus de operationeel directeur in De Telegraaf. De keten wil daarom in het vervolg beter communiceren over geretourneerde artikelen. Het interne proces zal daartoe worden verbeterd.
 

Een week nadat een verbolgen Media Markt-klant de Nederlandse pers haalde toen bleek dat zijn zogenaamd nieuwe computer een tweedehandsexemplaar was, geeft operationeel directeur John Traas publiekelijk toe dat een "ernstige fout" werd gemaakt. De elektronicaketen belooft beter te zullen communiceren wat tweedehands is en wat nieuw.

Nieuw blijkt tweedehands

Een Nederlandse man die recent een laptop kocht bij Media Markt vond daarop belastingsdocumenten en andere persoonlijke data van een vorige eigenaar. Deze laatste had de computer binnengebracht voor een herstelling, waarbij de Media Marktvestiging hem had gezegd dat het toestel niet meer te repareren viel en een nieuw exemplaar meegaf. Blijkbaar werd de computer toch nog hersteld en opnieuw in de winkel geplaatst.

 

De Telegraaf heeft naar aanleiding van het incidenten tientallen klachten weten te verzamelen van klanten die iets soortgelijks overkwam. Veelal ging het om zogezegd nieuwe producten waarop al foto’s, muziekbestanden en aangemaakte wachtwoorden van eerdere gebruikers werden aangetroffen. Soms waren de sporen evenwel subtieler, zoals batterijen die reeds in het toestel zaten of beschermlaagjes die al van displays waren gehaald.

'Ernstige fout'

Volgens John Traas klopt het dat geretourneerde en herstelde apparaten bij Media Markt kunnen terugkeren in de winkel als showroommodellen. Als zij echter verkocht worden, wordt het toestel normaliter helemaal leeggemaakt en wordt duidelijk gecommuniceerd dat het om een gebruikt product gaat.

 

Als dit niet geval was in de voornoemde gevallen, gaat het om een ernstige fout vanwege Media Markt, aldus de operationeel directeur in De Telegraaf. De keten wil daarom in het vervolg beter communiceren over geretourneerde artikelen. Het interne proces zal daartoe worden verbeterd.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.