Media Markt geeft ernstige fout toe in tweedehandsincident | RetailDetail

Media Markt geeft ernstige fout toe in tweedehandsincident

Een week nadat een verbolgen Media Markt-klant de Nederlandse pers haalde toen bleek dat zijn zogenaamd nieuwe computer een tweedehandsexemplaar was, geeft operationeel directeur John Traas publiekelijk toe dat een "ernstige fout" werd gemaakt. De elektronicaketen belooft beter te zullen communiceren wat tweedehands is en wat nieuw.

Nieuw blijkt tweedehands

Een Nederlandse man die recent een laptop kocht bij Media Markt vond daarop belastingsdocumenten en andere persoonlijke data van een vorige eigenaar. Deze laatste had de computer binnengebracht voor een herstelling, waarbij de Media Marktvestiging hem had gezegd dat het toestel niet meer te repareren viel en een nieuw exemplaar meegaf. Blijkbaar werd de computer toch nog hersteld en opnieuw in de winkel geplaatst.

 

De Telegraaf heeft naar aanleiding van het incidenten tientallen klachten weten te verzamelen van klanten die iets soortgelijks overkwam. Veelal ging het om zogezegd nieuwe producten waarop al foto’s, muziekbestanden en aangemaakte wachtwoorden van eerdere gebruikers werden aangetroffen. Soms waren de sporen evenwel subtieler, zoals batterijen die reeds in het toestel zaten of beschermlaagjes die al van displays waren gehaald.

'Ernstige fout'

Volgens John Traas klopt het dat geretourneerde en herstelde apparaten bij Media Markt kunnen terugkeren in de winkel als showroommodellen. Als zij echter verkocht worden, wordt het toestel normaliter helemaal leeggemaakt en wordt duidelijk gecommuniceerd dat het om een gebruikt product gaat.

 

Als dit niet geval was in de voornoemde gevallen, gaat het om een ernstige fout vanwege Media Markt, aldus de operationeel directeur in De Telegraaf. De keten wil daarom in het vervolg beter communiceren over geretourneerde artikelen. Het interne proces zal daartoe worden verbeterd.
 

Een week nadat een verbolgen Media Markt-klant de Nederlandse pers haalde toen bleek dat zijn zogenaamd nieuwe computer een tweedehandsexemplaar was, geeft operationeel directeur John Traas publiekelijk toe dat een "ernstige fout" werd gemaakt. De elektronicaketen belooft beter te zullen communiceren wat tweedehands is en wat nieuw.

Nieuw blijkt tweedehands

Een Nederlandse man die recent een laptop kocht bij Media Markt vond daarop belastingsdocumenten en andere persoonlijke data van een vorige eigenaar. Deze laatste had de computer binnengebracht voor een herstelling, waarbij de Media Marktvestiging hem had gezegd dat het toestel niet meer te repareren viel en een nieuw exemplaar meegaf. Blijkbaar werd de computer toch nog hersteld en opnieuw in de winkel geplaatst.

 

De Telegraaf heeft naar aanleiding van het incidenten tientallen klachten weten te verzamelen van klanten die iets soortgelijks overkwam. Veelal ging het om zogezegd nieuwe producten waarop al foto’s, muziekbestanden en aangemaakte wachtwoorden van eerdere gebruikers werden aangetroffen. Soms waren de sporen evenwel subtieler, zoals batterijen die reeds in het toestel zaten of beschermlaagjes die al van displays waren gehaald.

'Ernstige fout'

Volgens John Traas klopt het dat geretourneerde en herstelde apparaten bij Media Markt kunnen terugkeren in de winkel als showroommodellen. Als zij echter verkocht worden, wordt het toestel normaliter helemaal leeggemaakt en wordt duidelijk gecommuniceerd dat het om een gebruikt product gaat.

 

Als dit niet geval was in de voornoemde gevallen, gaat het om een ernstige fout vanwege Media Markt, aldus de operationeel directeur in De Telegraaf. De keten wil daarom in het vervolg beter communiceren over geretourneerde artikelen. Het interne proces zal daartoe worden verbeterd.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.