Meer dan 90 % van de wereldbevolking loopt op plastic zolen, dixit Mario Polegato …

alt Wie is die man die deze boude opmerking plaatst? Wel, dit is de stelling van niemand minder dan de uitvinder van ‘de schoen die ademt’. Je zou kunnen denken dat de oorspronkelijke reden om Geox te produceren, gebaseerd was op esthetische overwegingen, maar niets is minder waar. De Italiaanse schoenentycoon Mario Moretti Polegato heeft de wereld van de plastic zolen vooral verrijkt met een ademende variant. Hij profileert zich graag als redder van de transpirerende mens, maar achter het motto ‘íedereen heeft last van zweetvoeten’ gaat een imponerende reeks patenten schuil waarmee Polegato wereldwijd doorbrak. De man uit het noorden van Venetië was eigenlijk voorbestemd om het wijnimperium van zijn voorouders verder te zetten in het stadje Montebelluna.  Hij heeft even met passie in het wijnkasteel Villa Sandi  gewerkt, samen met zijn broer, maar toevallig bracht een verkoopreis naar Amerika in 1992 Polegato in een volledig andere business. Even tussen de zakelijke wijnbeslommeringen door besloot hij om een uurtje te gaan joggen in de Nevada-woestijn in de buurt van Reno. Zijn voeten waren zo verhit en nat, dat hij besloot om zijn zakmes in de zolen te zetten: hét eurekamoment van zijn leven, dat hem enkele jaren later miljoenen euro’s opbracht. Hij ontwierp in Italië een membraam dat transpiratievocht doorlaat en regenwater weert. Toen hij met zijn ondertussen gepatenteerde schoenen langsging bij de grote spelers van de schoenenindustrie,zagen deze geen geen brood in het concept … Hij besloot dan maar om ze zelf te produceren. Eerst concentreerde hij zich op de kindercollectie, omdat deze collecties een snelle cyclus hebben. Het concept sloeg aan en al snel kwam er een totaal gamma voor kinderen en volwassenen, mannen en vrouwen met ‘de schoen die ademt’. Ondertussen verlaten er meer dan 20 miljoen paar Geox-schoenen per jaar de fabriek. Die schoenen worden verkocht in meer dan 100 landen. De omzet van de meer dan duizend eigen winkels bedraagt meer dan 100 miljoen euro. En Mario Moretti Polegato stapt nu ook in de kledingbusiness, want niet alleen onze voeten zweten; ook andere lichaamsdelen hebben er wel eens last van. Pollegato gebruikt nu hetzelfde wereldberoemde membraam als schouderinzet. Zijn stelling dat ‘warmte de neiging heeft om op te stijgen en dus het lichaam verlaat via de schouderpartij’ zal hem ongetwijfeld weer geen windeieren leggen. Vorige maand opende hij in Milaan een adembenemend hoofdkantoor waarin je enkel van binnen naar buiten kan kijken, net zoals zijn ademende materialen. Wie een bezoek naar Milaan plant, moet dit architecturale pareltje op de hoek van de Dom en de Via Torini beslist eens gaan bekijken. Een en ander komt uit de tekenpen van architect Dante Benini.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Het winkelgebied als sociale ontmoetingsplaats bepaalt voortbestaan

02/05/2016

Het winkelgebied van de toekomst moet weer een sociale ontmoetingsplaats voor de consument worden: de ervaringen tijdens het bezoek aan een winkelcentrum ofwel de sociale meerwaarde, wordt bepalend voor het voortbestaan van een winkelgebied.

Halalvoeding en -cosmetica zijn kansrijk in sterke groeimarkt

20/04/2016

Voeding en cosmetica zijn kansrijke segmenten in de groeimarkt halal, waar supermarkten op kunnen inspelen. De moslimconsument, maar ook de bewuste niet-moslim, heeft een toenemende belangstelling voor producten met halalcertificering.

EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"

20/04/2016

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

Back to top