“Ik had nooit de intentie om MS Mode failliet te laten gaan”

“Ik had nooit de intentie om MS Mode failliet te laten gaan”

“Ik had nooit de intentie om MS Mode failliet te laten gaan”

In De Telegraaf weerlegt MS Mode-topman Ronald Kahn de beschuldigingen van de Belgische vakbonden dat hij de keten doelbewust heeft laten failliet gaan. “Onzin”, zegt de Nederlander, die vooral met een beschuldigende vinger naar Rabobank wijst.

“Tot de laatste seconde geknokt”

Ronald Kahn, eigenaar van MS Mode (maar ook van America Today en Coolcat), blikt in de krant terug op het bewogen jaar 2016. Daarbij reageert hij voor het eerst ook op de kritiek van de Belgische vakbonden, die hem ervan beschuldigen dat hij MS Mode doelbewust liet failliet gaan om het vervolgens zelf te kunnen overnemen en in een afgeslankte vorm te laten doorstarten.

 

“Een verdoken herstructurering”, klonk het destijds bij de bonden, want door het faillissement kon Kahn de lastige procedure voor collectief ontslag ontlopen. De bonden hebben altijd gesteld dat de Belgische tak, die niet in dezelfde vennootschap zat als de in problemen verkerende Nederlandse, gered had kunnen worden.

 

“Dat is onzin”, reageert Kahn. “We hebben nooit de intentie gehad MS Mode failliet te laten gaan. We hebben tot de laatste seconde geknokt.” Kahn heeft naar eigen zeggen het bedrijf teruggekocht op vraag van de ondernemingsraad: “Straks staan alle mensen op straat', zei die. Kopen jullie het. We vonden het onze eer te na het niet opnieuw te proberen. Als de ondernemingsraad niet was gekomen, waren we gestopt. Er zijn duizenden manieren om makkelijker geld te verdienen dan met winkels.”

 

Toch vooral fout van anderen

Op de vraag waar het dan fout is gegaan bij MS Mode, steekt Kahn ‑ een héél klein beetje ‑ de hand in eigen boezem: “De wereld veranderde en we hebben het niet snel genoeg gezien. We hebben niet op tijd ingegrepen." Maar dan verschuift de focus al gauw naar anderen: "Er zijn ook veel inkoopfouten gemaakt. We hadden een inkoopdirectrice. Die luisterde niet naar mijn advies. Dat is haar goed recht, maar er liep veel fout.” Ook de daling van de dollar “terwijl de prijzen in de winkels niet konden stijgen” speelde MS Mode parten, aldus nog Kahn.

 

Maar dé hoofdschuldige is toch Rabobank, klinkt het gedecideerd: de bank verlaagde eerst de lening voor een nieuwe collectie van 30 naar 4 miljoen euro en trok er vervolgens de stekker uit. “Ik zei: ‘We gaan allebei een beetje risico nemen, dan krijgt straks iedereen alles terug’. Maar niet alles is ratio. De Rabobank is nu meer geld kwijt.”

 

“Het is een bank die niet goed oplet. Ze geven te makkelijk krediet en trekken het ook weer te makkelijk in. En ze hebben totaal geen sociaal besef. Nul komma nul. Ze doen alsof. Ze zeggen: ‘We hebben er alles aan gedaan om MS Mode te redden’. Bullshit. De Rabobank verloor 20 miljoen euro en ik was ook ongeveer 20 miljoen euro kwijt. Er zijn alleen maar verliezers, maar wij beginnen weer opnieuw”, aldus de strijdlustige topman. Hopelijk nu met meer succes...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.