“United Brands herstructureert en investeert” | RetailDetail

“United Brands herstructureert en investeert”

“United Brands herstructureert en investeert”
United Brands

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

Toekomst voorbereiden

Piessens reageert hiermee op foute informatie die de voorbije dagen in de media verscheen. United Brands is zelf naar de rechtbank van koophandel gestapt om een tijdelijk collectief akkoord aan te vragen, dat loopt tot eind november. De belangrijkste schuldeiser is de familie achter het bedrijf, zegt hij, en het akkoord is dus louter een oefening om het eigen kapitaal veilig te stellen en de toekomst voor te bereiden.

 

Aanleiding is de stopzetting van de licentie op het voetbalmerk Kappa, een verlieslatende activiteit die een onderdeel was van United Brands. Bovendien speelt een opvolgingskwestie: “In 2019 zal mijn dochter Dorien het stuur overnemen als CEO. Het is tijd dat de volgende generatie het familiebedrijf in handen neemt, maar dan liefst wel met een 'clean sheet'. Daarom schonen we het bedrijf nu op. Iedereen moet zijn businessplan herschrijven, door de groei van online.”

 

Vernieuwde winkels

United Brands blijft investeren, benadrukt de CEO. De winkel in Sint-Katelijne-Waver werd recent vernieuwd en uitgebreid en krijgt nog een update in oktober, de winkel in Oud-Turnhout heropent op 20 oktober en in december opent een nieuw verkooppunt in winkelcentrum K in Kortrijk.

 

Er is zeker nog potentieel voor een innovatieve Vlaamse sportretailer, meent Piessens. “Niet iedereen winkelt graag bij Decathlon. We herbekijken onze retailstrategie. Vanaf 2019 zullen we enkel nog baanwinkels openen of locaties in shoppingcenters. We gaan terug naar onze 'core business', namelijk retail, en we zullen United Brands weer trendy maken. Het niveau van de winkels moet omhoog. In het herstructureringsplan hebben we daarvoor budgetten voorzien, bovendien praten we met geïnteresseerde investeerders. Ook de banken denken mee.”

 

United Brands heeft momenteel zeven winkels: Geel, Gent, Knokke, Leuven, Oud-Turnhout, Sint-Katelijne-Waver en Wijnegem. Nummer acht (her)opent binnenkort in Kortrijk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.