“Verkoop herfst- en wintercollectie barst eindelijk los”

“Verkoop herfst- en wintercollectie barst eindelijk los”

“Verkoop herfst- en wintercollectie barst eindelijk los”

Nu de herfst zijn intrede heeft gedaan, is de verkoop in de boetieks eindelijk op gang gekomen. Eindelijk, want de modedetailhandel zag in augustus en september “zwarte sneeuw” door het aanhoudende zomerweer.

Drie op vier merkt “opvallende verbetering”

Uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 194 schoenen- en kledingwinkels blijkt dat 77% (ruim drie op vier dus) opvallend betere verkoopresultaten neerzet sinds begin vorige week. Gemiddeld nam hun omzet met 38% toe ten opzichte van een doorsneeweek in de voorbije maand september.

 

“Toch is de achterstand die ze de afgelopen twee maanden opliepen daarmee verre van goed gemaakt”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Ze wijst erop dat liefst 89% van de kleding- en schoenenwinkels tijdens de maand september opvallend minder stukken uit de herfst- en wintercollectie had verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat bleek uit een eerdere enquête waaraan 562 modedetailhandelaars hun medewerking hadden verleend. Slechts 1% van de 532 toen bevraagde boetiekuitbaters zag zijn omzet in september stijgen.

 

“Voor de modesector is het nu te hopen dat de herfst aanhoudt en tegen november en december overgaat in een droge, maar koude winter”, vervolgt Christine Mattheeuws. “De modedetailhandel ligt op dit moment immers nog met een erg uitgebreide herfst- en wintercollectie in de rekken als gevolg van de aanhoudende (na)zomer.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.