100-jarig Gucci blijft verzwakt achter na corona

August_0802 / Shutterstock.com

Gucci bezorgt luxegroep Kering kopzorgen: de kerstverkopen waren ondermaats, zeker in vergelijking met concurrenten zoals LVMH. Zit er sleet op het merk met de grote G's, dat net dit jaar honderd kaarsjes mag uitblazen?

 

Onder de verwachtingen

Het jaar eindigde niet in schoonheid voor Kering: de luxegroep zag de omzet tussen oktober en december met 8,2% dalen tot 4 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis ging de verkoop er met 5% op achteruit, terwijl analisten rekenden op 1% groei. Aartsrivaal LVMH tekende immers weer lichte groei op, ondanks alle coronaperikelen.


Vlaggenschip Gucci – goed voor 80% van de omzet en 60% van de winst bij Kering – blijkt de grote boosdoener te zijn. De omzet daalde er met 10,3% tot 2,3 miljard euro, fors meer dan de daling van 4% die analisten verwachtten. Nochtans verdrievoudigde de onlineverkoop in 2020 en deden andere, kleinere merken van de groep het goed. Zo verkocht Bottega Veneta over heel het jaar bijna 5% meer.


Investeerders maken zich zorgen dat het mooie liedje misschien uit is voor Gucci, ondanks alle pogingen om mee te blijven met de trends. Het merk ging pas nog een samenwerking met The North Face aan, opende een virtuele tweedehandsshop en lanceerde een volledig duurzame collectie met beroemdheden zoals Jane Fonda als gezicht. Toch lijkt LVMH momenteel het pleit te winnen.

 

Strategische shift

Topman François-Henri Pinault zegt echter alle vertrouwen te hebben dat zowel de verkoop als de winst snel zullen herstellen, en meer dan dat. 2021 zal een jaar van investeringen worden, klinkt het tegenover de Financial Times, waarbij Gucci een volgende fase in zijn strategische shift inluidt.


Het merk, dat dit jaar zijn honderdste verjaardag viert, heeft de wholesaleverkoop aan warenhuizen fors teruggeschroefd ten voordele van eigen retail en heeft ook het aantal collecties teruggebracht tot twee per jaar. Om het jubileumjaar te vieren, plant Pinault – die in "altijd aan-modus" zegt te zijn – in de komende maanden nog tijdelijke pop-upshops, nieuwe samenwerkingen en een constante stroom van (al dan niet digitale) evenementen.


Voor Pinault staat organische groei nog steeds voorop, met Gucci op de eerste plaats. Een “zeer bemoedigende” start in 2021 zou de multimiljardair sterken in de overtuiging dat het label nog “verre van matuur” is. Concrete cijfers gaf de multimiljardair daarbij weliswaar niet, noch financiële vooruitzichten voor dit jaar.