2012: 'Jaar van multichannel in mode'

2012: 'Jaar van multichannel in mode'
Het jaar 2012 wordt een transformatiejaar voor ondernemers in de modebranche, is de niet meer zo vernieuwende voorspelling van branchevereniging CBW-Milex. Veel retailers gaan over naar een model waarin in en rond de fysieke winkel online activiteiten worden ontwikkeld, zegt voorzitter Jan Meerman.

"Ondernemers beseffen inmiddels heel goed dat het resultaat uitblijft als je alleen praat over noodzakelijke veranderingen. Er is daadkracht nodig. Dat vraagt om een enorme mentale investering. De basis voor succes wordt in 2012 opnieuw gelegd", zo wordt hij door het vakblad Textilia geciteerd.

 

Alleen lukt het niet

Samenwerking is daarbij cruciaal, omdat ondernemers alleen het niet redden. Daarbij kan worden gedacht aan allianties met andere winkeliers, met leveranciers of zelfs met branchevreemde ondernemingen. Dit moet leiden tot concepten waarmee winkels uit de grijze massa worden getrokken en zich onderscheiden, zo stelt Meerman. Gezien de ontwikkelingen in de markt zullen veel van deze concepten waarschijnlijk multichannel zijn, is de ietwat ironische conclusie.

 

Ondernemers moeten daarbij niet opkijken tegen torenhoge investeringen. Meerman: "Creativiteit leidt tot verrassende invalshoeken en spannende concepten. De consument beloont oorspronkelijke denkers. Low-budget retailmarketeers hebben vaak de creatiefste ideeën. Daarin hebben we de tijd aan onze zijde."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top