2012: 'Jaar van multichannel in mode'

2012: 'Jaar van multichannel in mode'
Het jaar 2012 wordt een transformatiejaar voor ondernemers in de modebranche, is de niet meer zo vernieuwende voorspelling van branchevereniging CBW-Milex. Veel retailers gaan over naar een model waarin in en rond de fysieke winkel online activiteiten worden ontwikkeld, zegt voorzitter Jan Meerman.

"Ondernemers beseffen inmiddels heel goed dat het resultaat uitblijft als je alleen praat over noodzakelijke veranderingen. Er is daadkracht nodig. Dat vraagt om een enorme mentale investering. De basis voor succes wordt in 2012 opnieuw gelegd", zo wordt hij door het vakblad Textilia geciteerd.

 

Alleen lukt het niet

Samenwerking is daarbij cruciaal, omdat ondernemers alleen het niet redden. Daarbij kan worden gedacht aan allianties met andere winkeliers, met leveranciers of zelfs met branchevreemde ondernemingen. Dit moet leiden tot concepten waarmee winkels uit de grijze massa worden getrokken en zich onderscheiden, zo stelt Meerman. Gezien de ontwikkelingen in de markt zullen veel van deze concepten waarschijnlijk multichannel zijn, is de ietwat ironische conclusie.

 

Ondernemers moeten daarbij niet opkijken tegen torenhoge investeringen. Meerman: "Creativiteit leidt tot verrassende invalshoeken en spannende concepten. De consument beloont oorspronkelijke denkers. Low-budget retailmarketeers hebben vaak de creatiefste ideeën. Daarin hebben we de tijd aan onze zijde."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando maakt aankoop inruilen nog eenvoudiger

18/12/2017

Zalando heeft met zijn "Order Exchange Service" een manier gevonden om het inruilen van een kledingstuk nog eenvoudiger te maken. Klanten kunnen via de dienst in één stap een kledingstuk terugsturen en het in een andere maat geleverd krijgen.

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top