2012: 'Jaar van multichannel in mode' | RetailDetail

2012: 'Jaar van multichannel in mode'

2012: 'Jaar van multichannel in mode'
Het jaar 2012 wordt een transformatiejaar voor ondernemers in de modebranche, is de niet meer zo vernieuwende voorspelling van branchevereniging CBW-Milex. Veel retailers gaan over naar een model waarin in en rond de fysieke winkel online activiteiten worden ontwikkeld, zegt voorzitter Jan Meerman.

"Ondernemers beseffen inmiddels heel goed dat het resultaat uitblijft als je alleen praat over noodzakelijke veranderingen. Er is daadkracht nodig. Dat vraagt om een enorme mentale investering. De basis voor succes wordt in 2012 opnieuw gelegd", zo wordt hij door het vakblad Textilia geciteerd.

 

Alleen lukt het niet

Samenwerking is daarbij cruciaal, omdat ondernemers alleen het niet redden. Daarbij kan worden gedacht aan allianties met andere winkeliers, met leveranciers of zelfs met branchevreemde ondernemingen. Dit moet leiden tot concepten waarmee winkels uit de grijze massa worden getrokken en zich onderscheiden, zo stelt Meerman. Gezien de ontwikkelingen in de markt zullen veel van deze concepten waarschijnlijk multichannel zijn, is de ietwat ironische conclusie.

 

Ondernemers moeten daarbij niet opkijken tegen torenhoge investeringen. Meerman: "Creativiteit leidt tot verrassende invalshoeken en spannende concepten. De consument beloont oorspronkelijke denkers. Low-budget retailmarketeers hebben vaak de creatiefste ideeën. Daarin hebben we de tijd aan onze zijde."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.