2012: 'Jaar van multichannel in mode' | RetailDetail

2012: 'Jaar van multichannel in mode'

2012: 'Jaar van multichannel in mode'
Het jaar 2012 wordt een transformatiejaar voor ondernemers in de modebranche, is de niet meer zo vernieuwende voorspelling van branchevereniging CBW-Milex. Veel retailers gaan over naar een model waarin in en rond de fysieke winkel online activiteiten worden ontwikkeld, zegt voorzitter Jan Meerman.

"Ondernemers beseffen inmiddels heel goed dat het resultaat uitblijft als je alleen praat over noodzakelijke veranderingen. Er is daadkracht nodig. Dat vraagt om een enorme mentale investering. De basis voor succes wordt in 2012 opnieuw gelegd", zo wordt hij door het vakblad Textilia geciteerd.

 

Alleen lukt het niet

Samenwerking is daarbij cruciaal, omdat ondernemers alleen het niet redden. Daarbij kan worden gedacht aan allianties met andere winkeliers, met leveranciers of zelfs met branchevreemde ondernemingen. Dit moet leiden tot concepten waarmee winkels uit de grijze massa worden getrokken en zich onderscheiden, zo stelt Meerman. Gezien de ontwikkelingen in de markt zullen veel van deze concepten waarschijnlijk multichannel zijn, is de ietwat ironische conclusie.

 

Ondernemers moeten daarbij niet opkijken tegen torenhoge investeringen. Meerman: "Creativiteit leidt tot verrassende invalshoeken en spannende concepten. De consument beloont oorspronkelijke denkers. Low-budget retailmarketeers hebben vaak de creatiefste ideeën. Daarin hebben we de tijd aan onze zijde."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Jeansketen Lake Side failliet verklaard

22/02/2018

Alle 28 winkels van de modeketen Lake Side zijn failliet verklaard. Zo komt waarschijnlijk een einde aan een bedrijf dat zes jaar geleden nog meer dan zeventig winkels had. De curator wil wel werk maken van een doorstart.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Nederlandse modeketens knopen weer aan met groei

15/02/2018

Na enkele donkere jaren schijnt er weer licht aan het einde van de tunnel voor Nederlandse modeketens. Modebedrijven zoals C&A, WE, Coolcat of Score hebben het moeilijkste achter de rug, blijkt uit hun jaarcijfers. 

Back to top