2012: 'Jaar van multichannel in mode' | RetailDetail

2012: 'Jaar van multichannel in mode'

2012: 'Jaar van multichannel in mode'
Het jaar 2012 wordt een transformatiejaar voor ondernemers in de modebranche, is de niet meer zo vernieuwende voorspelling van branchevereniging CBW-Milex. Veel retailers gaan over naar een model waarin in en rond de fysieke winkel online activiteiten worden ontwikkeld, zegt voorzitter Jan Meerman.

"Ondernemers beseffen inmiddels heel goed dat het resultaat uitblijft als je alleen praat over noodzakelijke veranderingen. Er is daadkracht nodig. Dat vraagt om een enorme mentale investering. De basis voor succes wordt in 2012 opnieuw gelegd", zo wordt hij door het vakblad Textilia geciteerd.

 

Alleen lukt het niet

Samenwerking is daarbij cruciaal, omdat ondernemers alleen het niet redden. Daarbij kan worden gedacht aan allianties met andere winkeliers, met leveranciers of zelfs met branchevreemde ondernemingen. Dit moet leiden tot concepten waarmee winkels uit de grijze massa worden getrokken en zich onderscheiden, zo stelt Meerman. Gezien de ontwikkelingen in de markt zullen veel van deze concepten waarschijnlijk multichannel zijn, is de ietwat ironische conclusie.

 

Ondernemers moeten daarbij niet opkijken tegen torenhoge investeringen. Meerman: "Creativiteit leidt tot verrassende invalshoeken en spannende concepten. De consument beloont oorspronkelijke denkers. Low-budget retailmarketeers hebben vaak de creatiefste ideeën. Daarin hebben we de tijd aan onze zijde."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

French Connection verkoopt Toast aan Bestseller-groep

10/04/2018

De Britse moderetailer French Connection, bekend van het opschrift FCUK, verkoopt haar dochtermerk Toast aan de Deense kledinggroep Bestseller, de groep achter labels zoals Vero Moda en Jack & Jones.

Aldi de stijlgoeroe? Aldi Süd geeft modeadvies op inspiratieplatform

09/04/2018

Discountketen Aldi Süd ontpopt zich tot lifestyle-partner met de lancering van een nieuwe inspiratiewebsite, waar mensen alles van recepten over tuintips tot zelfs mode-advies kunnen vinden.