30 winkeleigenaars van Amazon geband tijdens rechtszaak rond namaak Louis Vuitton | RetailDetail

30 winkeleigenaars van Amazon geband tijdens rechtszaak rond namaak Louis Vuitton

30 winkeleigenaars van Amazon geband tijdens rechtszaak rond namaak Louis Vuitton
Shutterstock

30 handelaars mogen hun winkel op Amazon niet uitbaten zolang de rechtszaak tussen hen en het modemerk Louis Vuitton loopt. Dat sleepte hen voor de rechter omdat ze namaakproducten van het merk verkochten.

Imagoschade

Louis Vuitton wil met de rechtszaak niet enkel voorkomen dat de namaakproducten nog langer worden verkocht op Amazon, maar het wil er ook voor zorgen dat de handelaars niet gewoon een nieuwe winkel kunnen openen op de webshop en hun verkoop zo gewoon terug kunnen opstarten. Daarnaast eist het een schadevergoeding van 60 miljoen dollar (54 miljoen euro).

 

Het Franse luxemerk is bovendien van mening dat de verkoop van de namaakproducten op Amazon het eigen imago schade aanbrengt. Consumenten verliezen volgens hen vertrouwen in het merk, onder andere omdat namaakartikelen hoog in de zoekresultaten van Google staan.

 

LVMH, het moederbedrijf van Louis Vuitton, is sowieso al geen grote liefhebber van Amazon of andere webshops waar heel wat verschillende producten te vinden zijn. “Wij vinden dat het huidige model van Amazon sowieso niet past bij luxe, maar ook niet bij onze merken”, zei CFO Jean-Jacques Guiony daar in oktober van vorig jaar over. “Als ze hun model aanpassen, dan misschien, maar momenteel is er geen enkele mogelijkheid voor ons om met hen zaken te doen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.