72% minder loon voor CEO Abercrombie & Fitch | RetailDetail

72% minder loon voor CEO Abercrombie & Fitch

72% minder loon voor CEO Abercrombie & Fitch

Het zijn zware tijden voor Michael Jeffries, de topman van modegroep Abercrombie & Fitch. Hij verdiende vorig jaar bijna driekwart minder dan in 2012, als gevolg van alwéér een scherpe winstdaling die het ooit zo hippe concern moest slikken.

'Slechts' 2,24 miljoen dollar

Niet dat de 69-jarige Jeffries er ook maar één boterham minder voor zal moeten eten, want hij verdiende vorig jaar nog altijd een slordige 2,24 miljoen dollar – ruwweg 1,6 miljoen euro. Maar in vergelijking met 2012, toen hij omgerekend nog 5,95 miljoen euro opstreek, en al zeker in vergelijking met 2011, toen het om liefst 35,06 miljoen euro ging, scheelt dat toch meer dan een slok op een borrel.

 

Die fikse daling is allemaal een gevolg van de moeilijke periode die het Amerikaanse concern uit New Albany nu al een tijdje doormaakt. Zowel Abercrombie & Fitch als zustermerk Hollister zijn lang niet meer zo hip als vroeger en het bedrijf zag in zijn recentste boekjaar (afgesloten op 1 februari) de winst met liefst 77% dalen.

 

Geen voorzitter meer

Jeffries, die in 1992 de touwtjes in handen kreeg bij A&F en vier jaar later ook voorzitter werd, wordt door vriend en vijand beschouwd als de architect van de wereldwijde doorbrak van Abercrombie en Hollister. De laatste jaren slaagt hij er echter maar niet in een afdoend antwoord te vinden op de concurrentie van onder meer Forever 21 en andere fastfashionspelers.

 

In een poging het tij te keren en de groeiende ontevredenheid bij kritische aandeelhouder Engaged Capital LLC te sussen, moest Jeffries begin dit jaar zijn zitje als voorzitter van de raad van bestuur afstaan aan Arthur Martinez, een gewezen CEO van warenhuisketen Sears. Er werden toen ook nog zes onafhankelijke bestuurders aangesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.  

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.