800 banen op de tocht bij jeansmerk Levi's | RetailDetail

800 banen op de tocht bij jeansmerk Levi's

800 banen op de tocht bij jeansmerk Levi's

Jeansfabrikant Levi Strauss gaat de komende 12 tot 18 maanden wereldwijd 800 banen schrappen, 5% van zijn totale personeelsbestand. De ingreep is een "gevolg van de teruglopende verkoop van jeansbroeken en de afkalvende winst".

Tot 200 miljoen dollar besparen

De befaamde producent van jeansbroeken, 160 jaar geleden opgericht in San Fransisco, kondigt een groot kostenbesparingsplan aan: Levi Strauss wil het komende anderhalf jaar 175 tot 200 miljoen dollar besparen, omgerekend 125 tot 145 miljoen euro.

 

Vooral managers en kantoormedewerkers betalen het gelag: bij hen sneuvelt liefst één job op de vijf (20%). De werknemers in de winkels - Levi Strauss heeft wereldwijd 2.800 verkooppunten - en in de fabrieken zouden de dans ontspringen. Voor Levi's werken 16.000 mensen in 110 landen. 

 

Teruglopende verkoop

Alle vestigingen in Amerika, Azië en Europa – regio's waar de verkoop van jeansbroeken sterk terugloopt, aldus Levi's – worden geraakt. Meer details zijn nog niet beschikbaar; het personeel wordt eerstdaags ingelicht.

 

De Amerikaanse jeansreus zag zijn omzetgroei in 2013 teruglopen tot amper 2%. De nettowinst bedroeg 229 miljoen dollar of 165 miljoen euro, maar vorige maand liet Levi Strauss nog weten dat de winst in het vierde kwartaal met 68% gedaald was door de zwakke verkoop in Europa en de grotere concurrentie, die flink druk zet op de winkelprijzen en de winstmarges.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.