'Aandeel online kledingverkoop verdrievoudigt'

'Aandeel online kledingverkoop verdrievoudigt'

Het marktaandeel van online verkopers in kleding staat op het punt de tien procent te passeren. De komende acht jaar zal dit verdrievoudigen tot dertig procent of meer, zo voorspelt het Economisch Bureau van ING.

Herstructurering en herpositionering

In dat geval wordt volgens de analisten een herstructurering in kledingretail onvermijdelijk. Voor dit jaar verwacht de instantie een daling van de omzet in winkels in kleding op drie procent en voor volgend jaar wordt gerekend op een daling met ongeveer hetzelfde percentage. Volgens ING moet dit ertoe leiden dat retailers zich gaan aanpassen. Een nieuw verdienmodel dat rekening houdt met lagere omzetniveaus, hogere kosten en een veelal lagere brutomarge moet hier onderdeel van uitmaken.

 

Marktaandeel verschuift niet alleen naar online, maar ook naar een klein aantal succesvolle winkelketens. Daarbij wijzen de analisten van ING op het succes van fastfashionketens met een efficiënt en effectief bedrijfsmodel, waarmee ze snel kunnen inspelen op de markt tegen relatief lage prijzen. Niet alleen de kledingretail zou zich moeten aanpassen, maar ook winkelgebieden. Die zullen veel selectiever moeten worden en zich gaan richten op bepaalde doelgroepen om succesvol te blijven, meent ING.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe formule The Sting gelanceerd in Amsterdam

25/09/2017

In Amsterdam is de eerste vestiging van Cotton Club geopend, de nieuwe formule van The Sting. Cotton Club is een nieuw damesmodelabel dat vooral casual mode met een mediterrane toets aanbiedt.

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Back to top