'Aandeel online kledingverkoop verdrievoudigt'

'Aandeel online kledingverkoop verdrievoudigt'

Het marktaandeel van online verkopers in kleding staat op het punt de tien procent te passeren. De komende acht jaar zal dit verdrievoudigen tot dertig procent of meer, zo voorspelt het Economisch Bureau van ING.

Herstructurering en herpositionering

In dat geval wordt volgens de analisten een herstructurering in kledingretail onvermijdelijk. Voor dit jaar verwacht de instantie een daling van de omzet in winkels in kleding op drie procent en voor volgend jaar wordt gerekend op een daling met ongeveer hetzelfde percentage. Volgens ING moet dit ertoe leiden dat retailers zich gaan aanpassen. Een nieuw verdienmodel dat rekening houdt met lagere omzetniveaus, hogere kosten en een veelal lagere brutomarge moet hier onderdeel van uitmaken.

 

Marktaandeel verschuift niet alleen naar online, maar ook naar een klein aantal succesvolle winkelketens. Daarbij wijzen de analisten van ING op het succes van fastfashionketens met een efficiënt en effectief bedrijfsmodel, waarmee ze snel kunnen inspelen op de markt tegen relatief lage prijzen. Niet alleen de kledingretail zou zich moeten aanpassen, maar ook winkelgebieden. Die zullen veel selectiever moeten worden en zich gaan richten op bepaalde doelgroepen om succesvol te blijven, meent ING.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Modeketen College Style vraagt faillissement aan

23/11/2017

De Nederlandse modekten College Style heeft het faillissement aangevraagd. De vijftien winkels (waarvan drie pop-ups) blijven voorlopig wel geopend, maar de webshop is niet meer bereikbaar.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

CNV naar rechtbank in nasleep faillissement Tuunte

21/11/2017

Vakbond CNV heeft besloten om naar de rechter te stappen in de nasleep van het faillissement en de doorstart van de modeketen Tuunte. Daarbij vielen er 250 ontslagen: volgens de vakbond was dat de hoofdreden voor het faillissement.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top