Abercrombie & Fitch blijft op de sukkel

Abercrombie & Fitch blijft op de sukkel

Ooit was het Amerikaanse Abercrombie & Fitch zowat het hipste modelabel ter wereld, maar die hoogdagen zijn al lang voorbij en een ommekeer lijkt nog niet in zicht: ook het voorbije kwartaal was één grote teleurstelling.

No logo!

Abercrombie & Fitch zag zijn verkoop in het vierde kwartaal (dat eind januari afliep) op vergelijkbare basis met alweer 10% zakken tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dat was nog slechter dan de analisten hadden verwacht: zij gingen uit van -8,2%. De winst zakte zelfs met een derde, tot 44,4 miljoen dollar (ca. 40 miljoen euro). De beleggers konden er alvast niet om lachen: zij stuurden het aandeel prompt 15% lager. Meteen 'goed' voor het laagterecord van de voorbije zes jaar.

 

A&F en zustermerk Hollister werden razend populair met hun modelijnen met grote logo's, maar sinds logo's uit de gratie zijn, zit de verkoop in het slop. De groep, die eind vorig jaar zijn flamboyante topman Mike Jeffries aan de deur zette, verwacht dat de impact van de 'logo-verkoop' in de eerste helft van het fiscale jaar stilaan zal verzwakken en in de tweede jaarhelft geen impact meer zal hebben.

 

Intussen haalt het modeconcern flink de bezem door zijn winkelbestand: in de Verenigde Staten alleen al sloot de modegroep vorig jaar 52 winkels en dit jaar volgen nog 60 sluitingen. Abercrombie & Fitch telde eind januari nog 799 winkels in de VS. Daarbuiten kwamen er echter vorig jaar 15 winkels bij en voor dit jaar staan er nog eens 15 op de planning. De groep telt intussen 170 winkels buiten de VS.

 

Tags: