Abercrombie & Fitch gaat nog eens 60 winkels sluiten | RetailDetail

Abercrombie & Fitch gaat nog eens 60 winkels sluiten

Abercrombie & Fitch gaat nog eens 60 winkels sluiten

Het Amerikaanse modebedrijf Abercrombie & Fitch heeft in zijn laatste financiële resultaten gesteld dat het in 2017 een zestigtal winkels gaat sluiten in de Verenigde Staten. Ondertussen blijft de omzet van het bedrijf verder dalen.

Omzetdaling

De voorbije vijf jaar heeft Abercrombie & Fitch al honderden winkels gesloten en dit fiscaal jaar komen er dus nog eens zestig bij. Bij een groot deel van de winkels van het modebedrijf loopt dit jaar het huurcontract af en Abercrombie & Fitch wil daar gebruik van maken om een aantal niet-rendabele winkels te sluiten. In 2016 sloot het ook al 54 winkels.

 

De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 1,036 miljard dollar (net geen miljard euro): een daling van 7% ten opzichte van een jaar eerder. In de Verenigde Staten daalde de omzet met 8%, terwijl ook de internationale verkoop met 5% terugviel. Over het volledige boekjaar was er sprake van een daling van 5% naar 3,327 miljard dollar (3,2 miljard euro). Bij Hollister daalde de omzet met 2% ten opzichte van een jaar eerder, bij de keten Abercrombie & Fitch zelf was de klap met een daling van 9% een stuk groter.

 

Abercrombie & Fitch moest in 2016 ook meer geld uitgeven aan marketing en promoties. De nettowinst daalde dan ook fors van 35,6 naar 4 miljoen dollar (3,8 miljoen euro).

 

Hoopvol voor 2017

In het vierde kwartaal daalde de vergelijkbare omzet bij het bedrijf Abercrombie & Fitch opnieuw met 5% ten opzichte van een jaar eerder: dat was vooral te wijten aan slechte prestaties bij het gelijknamige merk, waar de vergelijkbare omzet met 13% terugviel. Bij Hollister was er ietwat onverwacht sprake van een groei van 1%. Over het volledige boekjaar daalde de vergelijkbare omzet bij het bedrijf met 5%. “Hoewel de resultaten niet voldeden aan de verwachtingen, was 2016 een jaar van vooruitgang op al onze strategische prioriteiten”, zegt CEO Fran Horowitz. De verwachtingen voor 2017 zijn dan ook hoopvol.

 

Abercrombie & Fitch verwacht in 2017 dat de vergelijkbare omzet opnieuw zal stijgen, al gaat het wel uit van een moeilijke eerste helft van het jaar. Het blijft ondertussen ook inzetten op een nieuw imago van het merk. Zo werd begin vorige maand een nieuw concept gelanceerd van Abercrombie & Fitch bij enkele winkels in de Verenigde Staten. Daarbij verdwenen een aantal typische aspecten van de winkelketen en wordt er meer gefocust op de klantervaring.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.