About You voor het eerst uit de rode cijfers

T. Schneider / Shutterstock.com

Modeplatform About You heeft vorig jaar de kaap van een miljard euro omzet gerond. De verkoop buiten de Duitstalige markt is meer dan verdubbeld en in het vierde kwartaal draaide de marktplaats zelfs voor het eerst break-even.

 

Geld verdienen wordt makkelijker

About You was vorig boekjaar goed voor een groei van 57%: met een omzet van 1,17 miljard euro brak de onlineretailer door de grens van het miljard. Opvallend is dat die groei vooral buiten de Duitstalige thuismarkt (+29%) te rapen viel: de “rest van Europa” boekte liefst 145% meer netto-omzet en was zo goed voor 464 miljoen euro. De verklaring: het platform ging in liefst dertien nieuwe markten online.

 

Op groepsniveau was de Zalando-concurrent ook voor het eerst (even) winstgevend: in het vierde kwartaal haalde de modemarktplaats een positief EBITDA. Voor het hele jaar tekende de groep weliswaar weer nog een aangepaste EBITDA-marge -3% op, ook al was dat beter dan de -9% van een jaar eerder. De inkomsten per capita stijgen, terwijl klanten aantrekken goedkoper wordt en de operationele prestaties verbeteren, legt medeoprichter Tarek Müller uit. 

 

Ook verdient het bedrijf steeds beter aan zijn eigen marketingactiviteiten. Vooral de B2B-poot, waarmee About You haar platformtechnologie als IT-product aan andere merken en retailers aanbiedt, blijkt een sterke aanjager van zowel groei als winstgevendheid te zijn. De omzet steeg er met 61% tot 84 miljoen euro en heeft een positieve winstmarge van 12%.

 

Voor generaties Y en Z

“Wij streven ernaar om de beste digitale modebestemming voor de generaties Y en Z te bouwen”, beklemtoont Müller. “Onze sterke bedrijfsresultaten voor 2020/21 onderstrepen hoe ver we al zijn gekomen. Sinds onze lancering in 2014 zijn we gegroeid met een CAGR van meer dan 90% op groepsniveau.” Het platform telde vorig jaar zowat dertig miljoen maandelijks actieve gebruikers.

 

De financiële topman en medeoprichter ziet nog groot potentieel in de verdere digitalisering van de fashionmarkt, met “de voortdurende toename van smartphone- en socialemediagebruik” en het feit dat de jongeren van Gen Y en Z samen met hun leeftijd ook hun koopkracht zien toenemen. Dit jaar wil het bedrijf zijn productportefeuille verder uitbreiden en van start gaan in Zuid-Europa en de Scandinavische landen.