Adidas gaat op grote schaal schoenen printen | RetailDetail

Adidas gaat op grote schaal schoenen printen

Adidas gaat op grote schaal schoenen printen
Adidas

Het Duitse sportmerk Adidas wil in de nabije toekomst meer gebruik gaan maken van 3D-printers om onderdelen van schoenen te produceren. Zo wil het sneller inspelen op nieuwe trends en meer gepersonaliseerde producten op de markt brengen.

Samenwerking met startup Carbon

Dat heeft het merk laten weten bij de lancering van een nieuwe schoen die een 3D-geprinte zool heeft. Die schoen moet later dit jaar op grote schaal beschikbaar worden. Daarnaast wil Adidas zijn klanten meer mogelijkheden geven om hun schoenen te personaliseren.

 

Momenteel kunnen klanten online hun de look van hun schoenen al gedeeltelijk aanpassen, maar door gebruik te maken van 3D-printers kan dat nog extremer. Zo wordt het mogelijk om op kleine schaal bepaalde schoenen te produceren en kunnen er zelfs zolen gemaakt worden die aangepast zijn aan de individuele klant.

 

Om die plannen tot een goed einde te brengen, heeft Adidas een samenwerking afgesloten met de Amerikaanse startup Carbon. “Dit is een mijlpaal voor ons als een bedrijf en voor heel de industrie”, zegt Gerd Mainz, hoofd van technologische innovatie bij Adidas. “We hebben een aantal grenzen weten doorbreken.”

 

100.000 paar schoenen

Mainz overdrijft op dat vlak niet helemaal, want ook Nike, Under Armour en New Balance experimenteren al een tijdje met 3D-printers, maar dan wel op kleine schaal. Zo maken ze producten voor gesponsorde atleten of collecties waarvan slechts een handvol stuks verkocht worden.

 

Adidas hoopt nu dit jaar nog 5.000 paar te verkopen van de nieuwe Futurecraft 4D en volgend jaar moeten dat er zelfs 100.000 worden. Momenteel duurt het printen van een zool voor de schoen nog anderhalf uur, maar Carbon zou dat binnenkort weten terug te dringen naar amper 20 minuten.

 

In een latere fase wil Adidas de voeten van klanten in de winkels opmeten, om zo schoenen te maken die volledig aangepast zijn aan de klant, maar het wil eerst de huidige technologie op punt zetten voor het de volgende stap neemt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.