Adidas overschrijdt 1 miljard euro winst | RetailDetail

Adidas overschrijdt kaap van 1 miljard euro aan winst

Adidas overschrijdt kaap van 1 miljard euro aan winst

Adidas boekte vorig jaar voor het eerst in zijn bestaan een nettowinst uit zijn dagelijkse operaties van meer dan 1 miljard euro. 2016 was dan ook een uitzonderlijk jaar voor de verkoper van sportkleding. Bovendien wordt 2017 nog beter.

 

Omzet stijgt tot 19 miljard euro

De Olympische Spelen in Rio de Janeiro en het EK Voetbal in Frankrijk zorgden er mee voor dat Adidas zijn omzet vorig jaar met 14% kon optrekken tot 19,291 miljard euro. Vooral het eigen Adidas-merk deed het goed. Worden de wisselkoersschommelingen buiten beschouwing gelaten, dan stegen de verkopen ervan met liefst 22%. Bij dochtermerk Reebok bedroeg de toename van het verkoopcijfer 6%.


Geografisch werden de grootste omzetstijgingen geraliseerd in Noord-Amerika (+29%), China (+25%), Latijns-Amerika (+22%) en West-Europa (+12%).

 

Adidas kon de hogere verkoopcijfers combineren met hogere marges. Door een betere mix van de verkopen en een goede prijszetting stegen die van 47,2% in 2015 naar 48,8% in het vierde kwartaal van 2016. Over heel 2016 bedroeg het gemiddelde 48,6%.

 

Verdere stijging in 2017

Voor 2017 gaat Adidas uit van een verdere stijging van de omzet met 11% à 13%, indien geen rekening gehouden moet worden met wisselkoersschommelingen. Ook verwacht het een verdere stijging van de brutomarge met 0,5% naar 49,1%, wat het management ertoe aanzet om voor een nettowinst tussen 1,200 en 1,225 miljard euro te gaan.

 

In 2016 bleef de wijzer staan op 1,019 miljard euro, de eerste keer dat de kaap van 1 miljard euro werd overschreden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.