Adidas sluit 2017 sterk af | RetailDetail

Adidas sluit 2017 sterk af

Adidas sluit 2017 sterk af
Shutterstock

Het Duitse sportmerk Adidas heeft 2017 afgesloten met een omzetstijging van 16% bij gelijke wisselkoersen. Daarbij groeide de winst met bijna een derde. Voor 2018 verwacht Adidas opnieuw een groei van ongeveer 10%.

 

“Een sterk jaar”

In 2017 haalde Adidas een omzet van 21,22 miljard euro, een groei van 15% na wisselkoerseffecten. Het groeide daarbij in vrijwel elke regio, met sterke prestaties in China (+29%) en Noord-Amerika (+27%). In West-Europa was er sprake van een vooruitgang van 13% en in Latijns-Amerika maakte Adidas een sprong van 12%. Enkel in Rusland was er een terugval van 13%, onder andere omdat Adidas er een aantal winkels sloot het voorbije boekjaar. E-commerce was een andere belangrijke groeifactor, met een omzetstijging van 57%.

 

Die sterke omzetgroei had ook zijn effect op de winst: zo groeide de operationele winst met 31% naar 2,07 miljard euro, terwijl de nettowinst met 32% steeg naar 1,43 miljard euro. “2017 was een sterk jaar, financieel en operationeel. We hebben grote stappen gezet in de richting van onze doel om het beste sportbedrijf in de wereld te worden”, zegt CEO Kasper Rorsted.

 

Voor 2018 gaat Adidas opnieuw uit van een jaar van groei, zij het minder sterk dan in 2017. Adidas wil de omzet met ongeveer 10% opkrikken en het verwacht dat de nettowinst met 13 tot 17% zal stijgen. Het bedrijf wil zijn omzet tegen 2020 opdrijven naar 26 miljard euro.

 

Adidas heeft ook besloten om tegen 2021 voor ongeveer 3 miljard euro eigen aandelen terug te kopen. Het eerste deel van dat plan wordt op 22 maart al in gang gezet, wanneer Adidas voor ongeveer 1 miljard euro aandelen terug in eigen handen zal proberen te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.