Adidas verlaagt winstprognose met liefst een kwart | RetailDetail

Adidas verlaagt winstprognose met liefst een kwart

Adidas verlaagt winstprognose met liefst een kwart

Als shirtsponsor van zowel Duitsland als Argentinië mag Adidas dan al de grote winnaar zijn van het WK Voetbal in Brazilië, toch heeft de Duitse sportwarengigant vandaag een serieuze winstwaarschuwing de wereld moeten insturen.

'Maar' 650 miljoen euro nettowinst

Het voorbije WK Voetbal was niet alleen qua uitstraling maar ook qua verkoop een topper: nog voor het WK van start ging, had Adidas al meer dan 14 miljoen brazuca-voetballen en ruim 8 miljoen voetbaltruitjes verkocht. Nooit eerder waren dat er zoveel. De euforie heeft echter niet lang geduurd.

 

Vandaag heeft Adidas laten weten dat de eerder geformuleerde winstverwachting niet langer haalbaar is: tot nu toe mikte het bedrijf op een winst van 830 tot 930 miljoen euro, maar nu zal Adidas al blij zijn wanneer de jaarwinst afklokt op 650 miljoen euro - ongeveer een kwart minder. Daarnaast schrapt de groep ook nog eens de winstprognoses voor 2015.

 

"De recente ontwikkelingen in Rusland, de verzwakking van de roebel en de daling van het lokale consumentenvertrouwen hebben een impact op de winstgevendheid op korte termijn", aldus Adidas. Meteen besliste het management om alle "plannen om nieuwe winkels in de regio te openen in de koelkast [te] zetten en het aantal winkelsluitingen [te] verhogen. Met die maatregelen willen we het risico voor het bedrijf verkleinen", klinkt het.

 

3,465 miljard euro kwartaalomzet

Rusland is echter niet het enige zorgenkind van Adidas: ook de markt van de golfartikelen boert achteruit (liefst -18%), terwijl het merk Adidas in het tweede kwartaal 10% meer verkocht (exclusief wisselkoerseffecten) en Reebok er ook al 9% bij deed.

 

Resultaat: alles samen verkocht de groep daardoor in het tweede kwartaal voor 3,465 miljard euro aan producten, amper +2%. De operationele winst klokte wel af op een magere 220 miljoen euro, mede als gevolg van de zware marketinginspanningen voor het WK Voetbal. De reactie op de beurs was bikkelhard: rond de middag stond de koers van het aandeel ruim 14% lager dan gisteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.