Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden | RetailDetail

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

 

“Stijl- en koopjesparadijs”

Mode een tweede leven geven en koopjes op de kop tikken, dat is de bedoeling van Afound. H&M Group werpt zich daarbij voor het eerst op als multimerkenretailer, met zowel eigen merken als externe partners (van American Vintage tot Vivienne Westwood) en een outletplatform. 

 

“Het idee was om een innovatieve marktplaats in de prijsafslagsector te creëren met een relevant, gecureerd en inspirerend aanbod voor klanten. We hebben sterk gefocust op de beleving in zowel de fysieke als digitale winkel. Sommigen noemen ons misschien een outlet, maar onze visie is de klanten een stijl- en koopjesparadijs te laten beleven”, zegt creatief directeur Mattias Ekberg. “De consumentenbehoeften veranderen: shoppers zijn constant op zoek naar goeie deals. De propositie van Afound draait om sterke mode een nieuw leven geven en een premium-ervaring te bieden voor merken met korting”, legt ook algemeen directeur Fredrik Svartling uit. 

 

Op zoek naar partners en nieuwe omzet

Op 14 juni zijn de online marktplaats en de eerste fysieke winkel in Stockholm geopend, twee dagen later gevolgd door een tweede winkel in Malmö. Op korte termijn komen daar nog drie winkels bij, voorlopig allemaal in Zweden, maar het concept wil “snel meer van de wereld zien”. De modegroep hoopt met het nieuwe concept de prijsbewuste consument tegemoet te komen en ook de concurrentie aan te gaan met de populaire online platformen. Zowel bekende als minder bekende merken komen aan bod en het is ook de bedoeling dat Afound een beperkte eigen range aan voordelige prijzen lanceert.

 

H&M Group is nog volop op zoek naar partners voor het nieuwe concept. Merken kunnen zowel instappen via een traditioneel groothandelsmodel – waarbij H&M dan de producten inkoopt en zowel online als in de winkels aanbiedt – als via de online marktplaats. In dat laatste geval zorgen ze net zoals bij Zalando of andere platformen zelf voor de afwikkeling van de bestellingen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).