Al 31 winkelketens beloven "schone kleren" uit Bangladesh

Al 31 winkelketens beloven "schone kleren" uit Bangladesh

Meer dan 30 kledingketens hebben het SchoneKleren-charter voor Bangladesh ondertekend, waaronder drie Nederlandse: WE, C&A en G-Star. Een nieuwe ramp in Cambodja maakt intussen pijnlijk duidelijk hoe veel werk er nog aan de winkel is...

31 ketens tekenen afdwingbaar charter

Overkoepelende vakbondsorganisatie IndustriALL Global Union had de modesector deze week voor een ultimatum gesteld: kledingretailers kregen tot woensdagavond middernacht om zich akkoord te verklaren met hun charter om de veiligheid in Bengaalse textielfabrieken te verbeteren.

 

Bij het verstrijken van het ultimatum hadden uiteindelijk 31 kledingketens het juridisch afdwingbaar "Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh" ondertekend. Dat akkoord laat onafhankelijke controles van de fabrieken, toegang door de vakbonden en de oprichting van veiligheidscomités toe en garandeert het recht van de werknemers om in bepaalde omstandigheden werk te weigeren. Daarnaast verklaren de merken zich ook bereid om te betalen voor de renovaties van de fabrieken van onderaannemers.

 

Dat eerder deze week de twee grootste textielgroepen van de wereld het akkoord ondertekenden, heeft alvast voor een fameuze versnelling gezorgd. Sindsdien kwamen er flink wat ketens bij, waaronder PVH (Tommy Hilfiger en Calvin Klein), Tesco, Marks & Spencer, Primark, El Corte Inglés, JBC, Mango, Carrefour, Aldi, Benetton, Esprit, Lidl en het Nederlandse drietal WE, C&A en G-Star.

 

Amerikanen volgen niet

"Dat zoveel merken een wettelijk bindende overeenkomst ondertekenen die de arbeiders centraal plaatst is historisch", zegt Ben Vanpeperstraete van de Schone Kleren Campagne. "Dit akkoord belooft fundamentele veranderingen in de Bengaalse kledingindustrie. Het is alleen jammer dat Amerikaanse merken de Europese merken niet volgen", waarmee hij wijst naar onder andere Gap en Walmart.

 

"Wij hebben met de Schone Kleren Campagne eerst de grote ketens benaderd die minstens op Europees niveau spelen. Omdat het akkoord de nodige schaal nodig heeft, was het belangrijk dat eerst zij tekenden, alvorens we naar kleinere spelers konden stappen", gaat Vanpeperstraete voort.

 

Juist daarom valt een naam als die van het Belgische JBC des te meer op: "JBC wou inderdaad niet wachten en heeft ons zelf benaderd om dit akkoord te tekenen. We beginnen nu met de implementatie, maar het is niet te laat voor andere kledingketens om mee te doen."

 

Werk nog lang niet af

Het enthousiasme over het akkoord wordt echter overschaduwd door de ervaring dat afgesproken overeenkomsten niet altijd worden nageleefd. Zo wachten slachtoffers van de fabrieksbrand in Tazreen (november 2012) nog altijd op de beloofde compensatie.

 

Ook de onderhandelingen met Primark over een compensatieregeling (bij de Rana Plaza-rampzitten in het slop: "Ik ben ontgoocheld en kwaad tegelijkertijd", zegt Amirul Haque Amin, voorzitter van de National Garment Workers Federation. "Op 27 en 28 april zaten we rond de tafel en ze beloofden enkele dagen later met een concreet voorstel te komen. Sindsdien hebben we niets meer van hen gehoord."

 

Overigens blijft het probleem geenszins beperkt tot Bangladesh, zo stellen de ngo's. Ook in landen als Pakistan, Indonesië, Cambodja en Birma werken nog altijd mensen in onveilige omstandigheden.

 

Dat werd nog maar eens pijnlijk duidelijk toen gisteren in Cambodja het dak van een schoenenfabriek instortte. Onder de 100 aanwezigen vielen drie doden en minstens zes gewonden. Volgens de eerste informatie worden er in de fabriek schoenen gemaakt voor de Japanse fabrikant van sportschoenen ASICS. In Cambodja zijn textiel- en schoenfabrieken de grootste werkgevers, goed voor zo'n 650.000 jobs. De sector bracht vorig jaar 3,7 miljard euro op.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

13/11/2017

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Athleisure: ‘sporty chic’ in opmars

10/11/2017

Athleisure, de trend die sportkledij met doordeweekse outfits verzoent, heeft eigenhandig de Amerikaanse modesector uit het slop getrokken. Ook Europa volgt nu. Is het een hype of gaat athleisure het mode- en winkelbeeld bepalen?

Sterk derde kwartaal voor Adidas

10/11/2017

Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.

Back to top