Alsnog nieuwe cao voor modewinkels | RetailDetail

Alsnog nieuwe cao voor modewinkels

Alsnog nieuwe cao voor modewinkels

Werkgevers en vakbonden in de mode- en sportretail hebben alsnog een akkoord bereikt over een nieuwe cao. Met een besparing elders wordt toch een kleine loonstijging voor het personeel mogelijk gemaakt.

Loonsverhoging, maar toch geen extra kosten

Eind vorig jaar leken de onderhandelingen over een nieuwe cao helemaal te zijn vastgelopen. Door de ronduit slechte ontwikkeling van de omzet bij veel branches binnen de modesector zagen werkgevers, georganiseerd in CBW-Mitex, helemaal geen ruimte voor loonsverhoging voor het personeel. Nu is er alsnog een loonsverhoging van 0,5 procent afgesproken, maar wordt elders een besparing gerealiseerd waardoor de maatregel de werkgevers geen extra geld kost.

 

Besloten is de premie van het Sociaal Fonds Mode en Sport voor een jaar op nul te zetten, waardoor winkeliers niets hoeven af te dragen. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe cao kostenneutraal verloopt. Opvallend is dat werkgevers die nu salarissen boven de cao betalen, het nieuwe akkoord kunnen gebruiken om geld te besparen. Zij zijn niet verplicht om de loonsverhoging door te berekenen, maar besparen wel geld door de premieverlaging. Het fonds financiert zijn activiteiten komend jaar uit het eigen vermogen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.