Amazon lanceert visuele zoekmotor

Outfits zoeken aan de hand van een foto, het kan nu ook bij Amazon. StyleSnap is een nieuwe toepassing in de app van de onlineretailer, die foto’s herkent met behulp van artificiële intelligentie.

 

Modefoto’s

Op een conferentie heeft Amazon StyleSnap onthuld, de nieuwste toevoeging aan de app van de webreus. Daarmee kunnen gebruikers een foto nemen of selecteren, en aan de hand daarvan op zoek gaan naar soortgelijke producten. De tool is momenteel wel enkel toegespitst op modeartikelen.

 

StyleSnap werkt op basis van artificiële intelligentie en doet volgens Amazon meer dan enkel fotoherkenning. Bij de zoekresultaten en aanbevelingen worden ook nog factoren zoals het merk, de prijscategorie en klantenreviews in rekening gebracht. "Het gemak van de klantenervaring verloochent de complexiteit van de technologie erachter", aldus 'consumer worldwide'-topman Jeff Wilke.

 

Amazon benadrukt dat het geen eenvoudige opgave was om de tool te bouwen: de technologie moet leren van modekiekjes van influencers, beroemdheden, magazines en meer, maar daarin zijn uiteraard de meest uiteenlopende poses en achtergronden te zien. Om het herkennen van de kledingstukken mogelijk te maken, is gebruik gemaakt van machineleren met kunstmatige neurale netwerken, die de werking van het menselijk brein nabootsen. Amazon wil zo ook meer influencers bereiken: wie deelneemt aan het Amazon Influencer Program, kan commissies krijgen als ze aankopen inspireren.