Amazon op één na grootste modewebshop in VK, dankzij mannen

Amazon is vandaag al de op één na grootste modewebshop in Groot-Brittannië. Al is er een opvallende genderkloof: bijna 14% van de mannenkleding kwam in 2019 van het onlineplatform, vrouwen lopen veel minder warm.

 

Goedgekeurd door mannen

De populariteit van Amazon als modebestemming neemt snel toe: vorig jaar steeg de Britse kledingomzet van het platform met 20,7%. Ondertussen is het zo al de tweede grootste online moderetailer in het land, zo berekende GlobalData: de Amerikanen zouden er een marktaandeel van 4,8% hebben, alleen voorgegaan door Asos met 6,6%.

 

Het succes is vooral te danken aan mannen: in het Verenigd Koninkrijk heeft Amazon al een marktaandeel van 13,8% in de online markt voor mannenmode. Vrouwen zijn daarentegen minder geneigd om kleren op het platform te kopen: in 2019 was het marktaandeel van de Amerikaanse reus in die categorie 'amper' 4,1%. 

 

Dat Amazon het vooral bij mannen goed doet, past binnen de propositie van het bedrijf - maar ook bij een aantal clichés rond hoe mannen (niet graag) shoppen. Zoals Amazon-kenner Natalie Berg op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress aangaf, blinkt de retailer uit in gemak en efficiëntie, maar niet in plezier en beleving. Vrouwen lijken daarom nog steeds liever doorheen de winkelstraat te kuieren, ook digitaal.

 

‘Pure players’ naar helft van de markt

Ook als Amazon niet onmiddellijk een concurrent is voor modeboetieks, zijn online retailers dat over het algemeen wel: tegen 2024 zal 42,5% van alle kleding en schoenen door online ‘pure players’ worden verkocht, schat GlobalData. In 2019 hadden ze al een aandeel van 35,7%.

 

Omnichannelspelers moeten dus in actie schieten, en snel, klinkt het. Pure onlineretailers zijn vandaag immers beter wendbaar en spelen vlugger in op nieuwe noden, of dat nu om nieuwe technologie (zoals toegevoegde realiteit bij Asos) of om klantenservices zoals achteraf betalen gaat. "Pure online spelers verhogen de consumentenverwachtingen van onlineshoppen continu, en multichannelretailers hinken achterop", zegt retailanalist Emily Salter tegenover vakblad Charged.