Amazon zit Zalando op de hielen | RetailDetail

Amazon zit Zalando op de hielen

Amazon zit Zalando op de hielen

De Duitse online retailers Otto en Zalando zijn momenteel de grootste online modeverkopers in West-Europa, met een marktaandeel van 6,2% en 6,1%, maar het snel groeiende Amazon legt hen met momenteel 5,7% het vuur aan de schenen.

Otto nog steeds de grootste

Vijf jaar geleden kon Otto echter nog uitpakken met een marktaandeel van 10%, een terugval die natuurlijk te wijten is aan de opmars van Zalando en Amazon. Die laatste heeft nochtans niet al te groot uitgepakt om klanten te winnen in een markt die goed is voor jaarlijks 42 miljard euro. Het is wel steevast blijven investeren in Europa en heeft het voordeel dat het een volledig pakket kan aanbieden aan zijn klanten, met ook de mogelijkheid om voeding te bestellen en streamingdiensten zoals Prime Video.

 

Bovendien kan Amazon nog heel wat markten veroveren in de nabije toekomst: het is nog maar in enkele Europese markten een grote speler, terwijl Zalando al actief is in 15 landen, zij het dan enkel met mode. Om de concurrentie met Amazon aan te gaan, is Zalando zich steeds meer aan het ontwikkelen als een verkoopplatform in plaats van een zuivere retailer. Ongeveer tien procent van de aangesloten merken bij Zalando zijn momenteel partnerverkopers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).