Amsterdam verklaart bont in kleding taboe

Amsterdam verklaart bont in kleding taboe

Onder druk van de Partij voor de Dieren stuurt het college van de gemeente Amsterdam een "moreel appel" naar modewinkels op haar grondgebied om geen bont van pelsdieren meer te verkopen. Al maakt de gemeente zich volgens het Nederlands Bont Instituut "volstrekt belachelijk".

Bont "afkeurenswaardig"

In een brief gericht aan de gemeenteraad noemt het Amsterdamse college het "afkeurenswaardig" om nog langer bont dat geproduceerd is door pelsdierfokkerijen in kleding te verwerken en te verkopen. Amsterdam roept winkels en ketens die geen bont verkopen tegelijk op om dat duidelijk te maken aan het grote publiek.

 

Met dit standpunt volgt het stadsbestuur een motie van de Partij voor de Dieren die de raad vorig jaar al aannam en die bont in kleding taboe verklaarde. De partij die opkomt voor de rechten van de dieren had vorig jaar ook voorgesteld om geen subsidie meer te verstrekken aan evenementen die bont aanvaarden of promoten, zoals de Fashion Week. Maar die motie werd door de gemeenteraad verworpen.

 

"Belachelijke symboolpolitiek"

Het Nederlands Bont Instituut, de paraplu-organisatie van de bontbranche in Nederland, omschrijft het standpunt van het Amsterdamse college als pure "symboolpolitiek": "Amsterdam heeft geen enkele legitimiteit om winkels te verbieden bont te verkopen", zegt woordvoerder Ron Haarman. "Ondernemers en burgers mogen zelf beslissen of ze kleding met bont verkopen of kopen."

 

Bovendien vindt het Instituut dat het college "zich volstrekt belachelijk maakt" omdat mode net een van de speerpunten is van Amsterdam: "Bont is een hip item in de modewereld. Steeds meer jonge couturiers werken met bont en er wordt meer bont verkocht dan ooit." Ook tijdens de Amsterdam Fashion Week pakken veel ontwerpers uit met bont op de catwalk, aldus nog het Nederlands Bont Instituut.

 

Het NBI benadrukt dat de bij haar aangesloten leden en organisaties enkel bont gebruiken "verkregen uit bronnen waar dierenwelzijn is gegarandeerd".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

Vandaag opent tweede Nederlandse Saks OFF 5th

23/11/2017

Vandaag opent in Amsterdam de tweede Nederlandse vestiging van Saks OFF 5th, de discountketen van Hudson’s Bay. De president van Saks OFF 5th Europe zegt alvast tevreden te zijn over de resultaten van de eerste Nederlandse winkel.

Modeketen College Style vraagt faillissement aan

23/11/2017

De Nederlandse modekten College Style heeft het faillissement aangevraagd. De vijftien winkels (waarvan drie pop-ups) blijven voorlopig wel geopend, maar de webshop is niet meer bereikbaar.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Back to top