Amsterdam verklaart bont in kleding taboe

Amsterdam verklaart bont in kleding taboe

Onder druk van de Partij voor de Dieren stuurt het college van de gemeente Amsterdam een "moreel appel" naar modewinkels op haar grondgebied om geen bont van pelsdieren meer te verkopen. Al maakt de gemeente zich volgens het Nederlands Bont Instituut "volstrekt belachelijk".

Bont "afkeurenswaardig"

In een brief gericht aan de gemeenteraad noemt het Amsterdamse college het "afkeurenswaardig" om nog langer bont dat geproduceerd is door pelsdierfokkerijen in kleding te verwerken en te verkopen. Amsterdam roept winkels en ketens die geen bont verkopen tegelijk op om dat duidelijk te maken aan het grote publiek.

 

Met dit standpunt volgt het stadsbestuur een motie van de Partij voor de Dieren die de raad vorig jaar al aannam en die bont in kleding taboe verklaarde. De partij die opkomt voor de rechten van de dieren had vorig jaar ook voorgesteld om geen subsidie meer te verstrekken aan evenementen die bont aanvaarden of promoten, zoals de Fashion Week. Maar die motie werd door de gemeenteraad verworpen.

 

"Belachelijke symboolpolitiek"

Het Nederlands Bont Instituut, de paraplu-organisatie van de bontbranche in Nederland, omschrijft het standpunt van het Amsterdamse college als pure "symboolpolitiek": "Amsterdam heeft geen enkele legitimiteit om winkels te verbieden bont te verkopen", zegt woordvoerder Ron Haarman. "Ondernemers en burgers mogen zelf beslissen of ze kleding met bont verkopen of kopen."

 

Bovendien vindt het Instituut dat het college "zich volstrekt belachelijk maakt" omdat mode net een van de speerpunten is van Amsterdam: "Bont is een hip item in de modewereld. Steeds meer jonge couturiers werken met bont en er wordt meer bont verkocht dan ooit." Ook tijdens de Amsterdam Fashion Week pakken veel ontwerpers uit met bont op de catwalk, aldus nog het Nederlands Bont Instituut.

 

Het NBI benadrukt dat de bij haar aangesloten leden en organisaties enkel bont gebruiken "verkregen uit bronnen waar dierenwelzijn is gegarandeerd".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top