Amsterdam verklaart bont in kleding taboe

Amsterdam verklaart bont in kleding taboe

Onder druk van de Partij voor de Dieren stuurt het college van de gemeente Amsterdam een "moreel appel" naar modewinkels op haar grondgebied om geen bont van pelsdieren meer te verkopen. Al maakt de gemeente zich volgens het Nederlands Bont Instituut "volstrekt belachelijk".

Bont "afkeurenswaardig"

In een brief gericht aan de gemeenteraad noemt het Amsterdamse college het "afkeurenswaardig" om nog langer bont dat geproduceerd is door pelsdierfokkerijen in kleding te verwerken en te verkopen. Amsterdam roept winkels en ketens die geen bont verkopen tegelijk op om dat duidelijk te maken aan het grote publiek.

 

Met dit standpunt volgt het stadsbestuur een motie van de Partij voor de Dieren die de raad vorig jaar al aannam en die bont in kleding taboe verklaarde. De partij die opkomt voor de rechten van de dieren had vorig jaar ook voorgesteld om geen subsidie meer te verstrekken aan evenementen die bont aanvaarden of promoten, zoals de Fashion Week. Maar die motie werd door de gemeenteraad verworpen.

 

"Belachelijke symboolpolitiek"

Het Nederlands Bont Instituut, de paraplu-organisatie van de bontbranche in Nederland, omschrijft het standpunt van het Amsterdamse college als pure "symboolpolitiek": "Amsterdam heeft geen enkele legitimiteit om winkels te verbieden bont te verkopen", zegt woordvoerder Ron Haarman. "Ondernemers en burgers mogen zelf beslissen of ze kleding met bont verkopen of kopen."

 

Bovendien vindt het Instituut dat het college "zich volstrekt belachelijk maakt" omdat mode net een van de speerpunten is van Amsterdam: "Bont is een hip item in de modewereld. Steeds meer jonge couturiers werken met bont en er wordt meer bont verkocht dan ooit." Ook tijdens de Amsterdam Fashion Week pakken veel ontwerpers uit met bont op de catwalk, aldus nog het Nederlands Bont Instituut.

 

Het NBI benadrukt dat de bij haar aangesloten leden en organisaties enkel bont gebruiken "verkregen uit bronnen waar dierenwelzijn is gegarandeerd".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top