Amsterdam verklaart bont in kleding taboe | RetailDetail

Amsterdam verklaart bont in kleding taboe

Amsterdam verklaart bont in kleding taboe

Onder druk van de Partij voor de Dieren stuurt het college van de gemeente Amsterdam een "moreel appel" naar modewinkels op haar grondgebied om geen bont van pelsdieren meer te verkopen. Al maakt de gemeente zich volgens het Nederlands Bont Instituut "volstrekt belachelijk".

Bont "afkeurenswaardig"

In een brief gericht aan de gemeenteraad noemt het Amsterdamse college het "afkeurenswaardig" om nog langer bont dat geproduceerd is door pelsdierfokkerijen in kleding te verwerken en te verkopen. Amsterdam roept winkels en ketens die geen bont verkopen tegelijk op om dat duidelijk te maken aan het grote publiek.

 

Met dit standpunt volgt het stadsbestuur een motie van de Partij voor de Dieren die de raad vorig jaar al aannam en die bont in kleding taboe verklaarde. De partij die opkomt voor de rechten van de dieren had vorig jaar ook voorgesteld om geen subsidie meer te verstrekken aan evenementen die bont aanvaarden of promoten, zoals de Fashion Week. Maar die motie werd door de gemeenteraad verworpen.

 

"Belachelijke symboolpolitiek"

Het Nederlands Bont Instituut, de paraplu-organisatie van de bontbranche in Nederland, omschrijft het standpunt van het Amsterdamse college als pure "symboolpolitiek": "Amsterdam heeft geen enkele legitimiteit om winkels te verbieden bont te verkopen", zegt woordvoerder Ron Haarman. "Ondernemers en burgers mogen zelf beslissen of ze kleding met bont verkopen of kopen."

 

Bovendien vindt het Instituut dat het college "zich volstrekt belachelijk maakt" omdat mode net een van de speerpunten is van Amsterdam: "Bont is een hip item in de modewereld. Steeds meer jonge couturiers werken met bont en er wordt meer bont verkocht dan ooit." Ook tijdens de Amsterdam Fashion Week pakken veel ontwerpers uit met bont op de catwalk, aldus nog het Nederlands Bont Instituut.

 

Het NBI benadrukt dat de bij haar aangesloten leden en organisaties enkel bont gebruiken "verkregen uit bronnen waar dierenwelzijn is gegarandeerd".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.