Analisten voorspellen sterke groei voor Inditex op thuismarkt

Analisten voorspellen sterke groei voor Inditex op thuismarkt

Analisten voorspellen sterke groei voor Inditex op thuismarkt
http://www.shutterstock.com/nl/pic-421645801/

De analisten van Euromonitor voorspellen dat het Spaanse Inditex de komende jaren een sterke groei mag verwachten op de thuismarkt. Die groei dankt het aan een goede mix van fast-fashion en duurdere merken.

 

Ook groei in rest West-Europa

Volgens de analisten zal de omzet van Inditex, het moederbedrijf van ketens als Zara en Massimo Dutti, in Spanje tussen 2015 en 2020 groeien met 3,8 miljard dollar (3,4 miljard euro). Een sterke groei in Spanje betekent goed nieuws voor Inditex, aangezien het nog steeds bijna 20 procent van zijn omzet haalt in het land.

 

Ook de omzet in de rest van West-Europa moet de komende jaren groeien met 7 miljard dollar (6,2 miljard euro). Daar kan Inditex profiteren van het herstel van de regio na de economische crisis. Per land is er mogelijk wel sprake van grote verschillen. Zo verwacht Euromonitor een daling van 1,6 miljard dollar (1,4 miljard euro) in Frankrijk, terwijl Turkije dan weer met 2 miljard dollar (1,8 miljard euro) moet groeien.

 

Online aanwezigheid

Naast de goede mix van fast-fashion en duurdere merken, wordt Inditex ook geholpen door een sterke online aanwezigheid. Momenteel heeft het Spaanse modebedrijf al webshops op 29 markten, waarmee het een stuk beter doet dan concurrent H&M, dat trager op gang is gekomen in de online wereld.

 

Bovendien was Inditex snel aanwezig in opkomende markten en profiteert het nu van die expansie. In de Verenigde Staten kan Inditex volgens de analisten wel nog grote stappen zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.