Ann Claes: "Duurzaamheid is geen hype meer binnen mode"

Ann Claes: "Duurzaamheid is geen hype meer binnen mode"
Shutterstock.com

Ook in en rond de kledingindustrie klinkt de roep om meer duurzaamheid luider dan ooit. Ann Claes van Flanders DC ziet steeds meer technologische innovaties opduiken die de sector duurzamer kunnen maken.

 

Innovaties

Dat de mode-industrie niet al te best scoort op duurzaamheid, mag wel duidelijk zijn. De productie van kleding is erg vervuilend en bovendien worden nog steeds grote aantallen kledingstukken weggegooid of vernietigd in plaats van gerecycleerd. Toch ziet Claes lichtpuntjes: "Iedereen is eindelijk tot het besef gekomen dat duurzaamheid geen trend of hype is en dat het hoog tijd wordt dat iedereen er actief mee bezig is", zegt ze in De Standaard.

 

"We merken dat dit idee ook is doorgedrongen tot alle lagen van de modesector, en hoewel België misschien niet de beste van de klas is inzake klimaatbeleid, krijgen we bij Flanders DC steeds meer vragen van modespelers hoe ze beter kunnen doen en zijn er heel wat Belgische techbedrijven die erop gebrand zijn samen oplossingen te vinden", vervolgt de mode-experte.

 

Claes geeft ook enkele concrete voorbeelden van Belgische innovaties: Resortecs ontwikkelt een garen dat bij hoge temperaturen vanzelf oplost, wat de recyclage van de stoffen waaruit een kledingstuk is gemaakt sterk vereenvoudigt. Shavatar is dan weer een 'sizingtool' die perfecte digitale beelden tekent: dat moet er voor zorgen dat mensen de juiste maat bestellen bij het online shoppen, waardoor het aantal retourzendingen zal afnemen.

 

Rol van de consument

Volgens Claes heeft niet enkel de industrie, maar ook de consument een duidelijke verantwoordelijkheid in het hele verhaal. "De meerwaardezoeker houdt wel rekening met wat hij koopt, maar de middenmoot zit nog vast in die oude tendens waarbij ze sneller nieuwe kleding willen tegen een lage prijs. Zolang de consument niet verder wil, wordt het moeilijk voor de modesector om echt door te zetten."

 

Ook volgend jaar zullen nieuwe technologische ontwikkelingen de sector veranderen, stelt Claes. "Als experts, bekende bedrijven, ambitieuze start-ups en moedige creatieve denkers samen de toekomst vorm zullen geven, zal duurzaam ondernemen de nieuwe standaard worden." Duurzaamheid wordt ook steeds bespreekbaarder, en kleine inspanningen achter de schermen worden steeds meer zichtbaar, besluit ze.