Antwerpse Primark wordt flagshipstore voor België | RetailDetail

Antwerpse Primark wordt flagshipstore voor België

Antwerpse Primark wordt flagshipstore voor België
Shutterstock

Op 30 april opent de Ierse modeketen Primark een vestiging op de Meir in Antwerpen. Die nieuwe winkel zal een stuk groter zijn dan andere Belgische filialen en moet een vlaggenschip worden voor de keten in België.

 

Grotere winkel, groter assortiment

Primark is momenteel al te vinden in Brussel, Hasselt en Gent, maar de Antwerpse winkel moet een volgende stap betekenen voor de discountketen. “De Antwerpse winkel zal veel groter zijn en een groter assortiment hebben. We zitten hier dan ook op een toplocatie. De winkel in Brussel is bijvoorbeeld maar 1.600 m² groot. De winkel in Antwerpen wordt 6.000 m² groot”, zegt Gerry Butler, bij Primark verantwoordelijke voor de Benelux, aan GVA.

 

Dat grotere assortiment bevat onder andere kinder- en babykleding, maar ook keukengerei, beddengoed, huidverzorgingsproducten en make-up. De winkel zal ook een aantal duurdere producten aanbieden.

 

Voor de winkel moest Primark ook op zoek naar 550 werknemers, waarvan er 120 voltijds aan de slag zullen gaan. Die vacatures werden op acht dagen ingevuld. “De gemiddelde leeftijd van ons personeel in Antwerpen zal 25 à 35 jaar zijn. We vragen niet per se ervaring in de sector, maar wel de bereidheid om te werken en een interesse in mode”, zegt Belgisch personeelsdirecteur Anne-Marie De Block. Daarnaast kunnen er in Antwerpen ook ongeveer 25 mensen van 50 jaar en ouder aan de slag. Die moeten het jonge personeel mee begeleiden.

 

Geen hoofddoeken

Dat personeel moet zich in de winkels zo neutraal mogelijk opstellen en dus zijn bijvoorbeeld hoofddoeken verboden. Kennis van het Nederlands is dan weer minder belangrijk: "Per Belgische winkel stellen we gemiddeld mensen van 25 verschillende afkomsten te werk”, zegt De Block. “Als die mensen vooral rekken moeten aanvullen of de inkomsten moeten tellen, is het al goed als ze Engels kunnen. Voor werknemers die in de winkel in contact komen met klanten, is een beperkte kennis van het Nederlands voldoende. Werknemers moeten wel een papier ondertekenen waarop ze beloven om hun kennis van het Nederlands binnen het jaar grondig te verbeteren.”

 

De Block weerlegt ook de kritiek die Primark steevast moet slikken rond de goedkope prijzen, die volgens critici ethisch niet verantwoord zijn. “Ik denk dat de meerderheid van onze critici nog nooit in een Primark-winkel is geweest. Onze prijzen zijn zo laag omdat we onze producten in grote hoeveelheden aankopen. Dan krijgen we korting bij onze leveranciers. Een flesje cola kost in een tankstation ook meer dan in een supermarkt.”

 

Kosten besparen

Daarnaast geeft het bedrijf geen geld uit aan marketing en wordt er zorgvuldig omgesprongen met andere kosten. “Als wij reizen voor het werk, doen wij dat zo goedkoop mogelijk. We vliegen met Ryanair. Als we een lange treinreis moeten maken, boeken we het ticket lang op voorhand zodat het goedkoper is. Zo besparen we op de kosten en kunnen we onze klanten lage prijzen aanbieden.”

 

De Block voegt er nog aan toe dat Primark bij de productie geen gebruik maakt van kinderarbeid en dat de textielarbeiders minstens het minimumloon betaald krijgen. ”We doen bij elk van onze fabrieken regelmatig en onaangekondigd controles. Als een fabriek niet meer aan onze vereisten voldoet, krijgt die een waarschuwing. Als de problemen blijven aanhouden, zetten we de samenwerking stop.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.