Asos koopt Arcadia-merken, winkels gaan dicht

Shutterstock.com

Online modewinkel Asos legt 295 miljoen pond (334 miljoen euro) op tafel voor de merken Topshop, Topman, Miss Selfridge en HIIT van de failliete retailgroep Arcadia.

 

Geen winkels

De Britse modegroep ging in november vorig jaar over de kop, mede als gevolg van de coronacrisis. Afgelopen week raakte al bekend dat Asos sterke interesse had in enkele merken van het concern, en dat er exclusieve onderhandelingen liepen.

 

Asos koopt de vier hoger genoemde merken en de resterende voorraad. Het bedrijf betaalt 265 miljoen pond (300 miljoen euro) voor de labels en nog eens 30 miljoen pond (34 miljoen euro) voor de stock, meldt de BBC. De winkels vallen buiten de deal.

 

Volgens CEO Nick Beighton zal de overname van de merken de missie van Asos versnellen om "de nummer één bestemming te worden voor modeminnende twintigers over de hele wereld". De topman vertelde ook erg blij te zijn dat Asos de merken kon binnenhalen, zeker gezien de grote concurrentie. Hij is er bovendien van overtuigd dat de merken zeer goed bij het platform passen.

 

Nog drie te gaan

De deal is intussen ook bevestigd door de beheerders van Arcadia. Ongeveer 300 medewerkers die bij de verschillende merken instonden voor onder meer design en inkoop kunnen bij Asos aan de slag. Wat er met het winkelpersoneel zal gebeuren, is niet duidelijk. Gevreesd wordt dat zowat 2.500 mensen hun baan kunnen verliezen.

 

Er resten nu drie Arcadia-merken die nog geen nieuwe eigenaar hebben: Dorothy Perkins, Wallis en Burton. Zij zouden mogelijk worden overgenomen door Boohoo, dat ook Debenhams kocht. Evans, een ander voormalig merk van Arcadia, werd eind vorig jaar opgekocht door City Chic.