Atelier.NA opent tweede Belgische winkel

Atelier.NA opent tweede Belgische winkel

Na Brussel heeft het Franse Atelier.NA ‑ het voormalige Les Nouveaux Ateliers ‑ nu ook een eerste vestiging geopend in Antwerpen. Atelier.NA is een buitenbeentje in de wereld van de maatpakken: het werkt met 3D-technologie om de klant nauwkeurig op te meten.

3D-scanner in plaats van meetlint

Dat ook kleermakers gespecialiseerd in maatpakken (moeten) meegaan met hun tijd, bewijst het Franse Atelier.NA. In de nieuwe Antwerpse winkel in de Leopoldstraat pakken de Fransen uit met een cabine met een heuse 3D-scanner. “Bij ons hoeven klanten geen 45 minuten te wachten tot al hun maten handmatig worden opgemeten met een meetlint. Hier gebeurt dat in welgeteld één seconde”, zegt CEO François Chambaud. De 3D-scanner schetst een gedetailleerd beeld van de klant aan de hand van liefst 200 maten.

 

Bijkomend voordeel: de klant hoeft niet eens langs te komen om te passen en nog eens te passen. “Veel mannen houden niet van winkelen, dat is geen geheim. Ze kijken er dan ook niet naar uit om lang in een winkel te vertoeven. Bij ons ben je als je wil na een paar minuten buiten”, dixit de Fransman.

 

De catalogus van Atelier.NA bevat liefst 1.500 stoffen voor hemden en maatpakken, van gerenommeerde Italiaanse en Britse merken. De productie duurt zo’n vier tot zes weken. Prijzen voor een maatpak variëren van 290 tot 1.900 euro, een hemd start vanaf 49 euro.

 

Europese expansie

Atelier.NA, dat zichzelf graag omschrijft als “maker van kwalitatieve maatpakken aan prêt-à-porter-prijzen”, opende zijn eerste vestiging in 2011. Vandaag telt het merk dertien verkooppunten in Frankrijk en drie daarbuiten (naast de twee Belgische ook nog eentje in Luxemburg).

 

“In de vijf komende jaren mikken we op een leiderschapspositie in de Europese markt. We gaan dus meer boetieks openen in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en België. Anderzijds willen we ook een betere service bieden aan de klant, met uitbreidingen van onze website en van het assortiment. Denk vooral: trenchcoats en mantels. Dat zijn ook producten waarvan de prijs al eens uit meer cijfers durft te bestaan dan wij normaal vinden”, blikt Chambaud al vooruit.