Avail op RetailDetail Night 2019: Eerste social shopplatform van België

Avail general manager Noemie Haverhals met medeoprichter Wouter Torfs

Avail brengt social shopping en platformeconomie samen in een innovatief kleedje: het modeplatform wil er zijn voor bewuste fashionista’s en opkomende merken. Op de RetailDetail Night legt Noëmie Haverhals waarom social commerce de toekomst is.

 

Deel wat je draagt in micro-stores 

Geboren uit een idee van Schoenen Torfs en 9.5 Ventures, een investeringsgroep die grote retailers helpt met innovatie van binnenuit, is Avail het eerste Belgische e-commerceplatform dat jonge modemerken en jonge modeliefhebbers bij elkaar brengt. Noëmie Haverhals, verkozen tot Young Marketer 2019, neemt de concrete invulling en de leiding van de startup op zich. Op de RetailDetail Night nu donderdag vertelt ze wat Avail het modeplatform van de toekomst moet maken.


De combinatie van ‘social’ en opkomende merken zijn de voornaamste USP’s van Avail. Het idee is dat consumenten op het modeplatform curator kunnen worden van hun eigen micro-store: ze delen wat ze kopen en dragen, en bieden zo inspiratie aan andere shoppers. Die sociale insteek maakt het niet alleen laagdrempelig voor modeliefhebbers, maar ook voor jonge, opkomende modelabels zelf.


“Om in het vizier te komen, moest je vroeger dure campagnes opzetten met professionele modellen. Vandaag hoeft dat dankzij social media niet meer en zo krijgen ook kleinere merken meer kansen”, legt Haverhals uit. Die merken selecteren Haverhals en haar team van internationale medewerkers zelf. Zo ging het platform in september van start met een 30-tal jonge labels, van het Belgische NONA tot het Britse House of Sunny.

 

Van Groot-Brittannië tot Scandinavië


De Britse markt biedt veel potentieel volgens Haverhals, die Avail meteen crossborder in de markt zet. “In het Verenigd Koninkrijk staat men verder online en er zijn ook meer startups. Britten lijken minder bang of terughoudend om te ondernemen. Ook in het Scandinavië legt iemand voor contacten voor Avail. We zien dat jonge merken lokaal vaak wel voldoende bekendheid kunnen krijgen, maar internationaal wordt dat moeilijker. Daarvoor heb je platformen nodig. ”


De startup fungeert als platform ook bewust niet als een klassieke retailer: “Zoals het boek The Future of Shopping zegt: Iedereen wordt retailer. Al die merken hebben dus zelf ook webshops. We syncen hun aanbod en informatie met onze webshop. Het koopproces verloopt voor de consument van A tot Z via Avail, maar de verdere afwikkeling gebeurt door de merken.”

 

Jonge consument zoekt meer authenticiteit

Vervolgens is het aan de ‘curators’ – de fashionista’s zelf – om de producten te delen en te promoten. Wie iemand inspireert tot een aankoop, krijgt een commissie van 5%. “Iedereen kan deelnemen. Om te starten, hebben we een selectie internationale micro-influencers aangetrokken. Het zijn ietwat bekendere maar vooral realistische personen, zoals interieurarchitect Justine Kegels en DJ Lola Haro. 


Social media is erg belangrijk voor de jonge generaties Millennials en Gen Z, de doelgroep die Avail voor ogen heeft. “Gen Z is een generatie die heel veel geeft om zelfexpressie: ze willen zich uiten en zoeken heel veel sociale interactie. Zij hebben ook een duidelijke vraag naar nieuwe merken, die transparanter en authentieker zijn. Voor bestaande merken blijkt het moeilijker om die shift te maken.”


Dat die opkomende labels duurder zijn dan de fast-fashion waar de jonge generaties mee opgroeien, vormt volgens Haverhals geen bezwaar. “Tegen 2025 is Gen Z goed voor 40% van het online middensegment. Het is een leerproces: steeds vaker kopen jongeren liever één stuk waar ze langer mee doen. Men koopt ook niet alles op een plek, het is een aanvulling en een groeiend bewustzijn.”

 

Potentieel voor vintage en beauty

Wat de volgende ambities zijn voor Noëmie Haverhals? In lijn met de duurzame ambities van het platform, past vintage volgens de onderneemster heel goed bij Avail. Er komen dan ook al aanvragen van tweedehandswinkels binnen. “Vintage is heel populair bij Gen Z en sluit helemaal aan bij onze consumenten. De vraag is nu hoe dit technisch te incorporeren, we nemen het mee naar 2020.”


Ook beauty-artikelen kunnen een perfecte aanvulling zijn op het platform. “Beauty is een categorie die heel sterk leeft online, zeker via video’s op social media. Momenteel brengen we zelf ook al video’s op onze socialemediakanalen, op onze website voegen we het in de toekomst toe. Bij video’s ligt de conversie immers veel hoger dan bij foto’s.”


Een samensmelting met oprichter Torfs zit er daarentegen niet aan te komen. “Het zijn twee aparte bedrijven en ik zie dat ook zo blijven. Het is voor Torfs ook interessant dat ze nu via Avail een ander deel van de markt kunnen bereiken. Het vult elkaar aan.”

 

Wil je er nog bij zijn op de RetailDetail Night op 28 november? Klik dan snel hier voor meer informatie en de laatste tickets. Opgepast: het event is bijna uitverkocht.