Azië kost Prada helft van winst | RetailDetail

Azië kost Prada helft van winst

Azië kost Prada helft van winst

Een zwakke verkoop in Azië heeft een gat geslagen in de resultaten van de Italiaanse verkoper van luxegoederen Prada. Over het eerste kwartaal van het boekjaar 2015/2016 daalde de nettowinst van het concern met 44% tot 58,7 miljoen euro.


Chinezen houden Prada in houdgreep

Bij gelijkblijvende wisselkoersen zou Prada de omzet in Azië en Pacific tussen begin februari en eind april met 17% hebben zien dalen. “De voorbije maanden is de toestand in met name Macau en Hongkong er niet op verbeterd”, aldus het concern.

 

De terugval is het gevolg van de afkoeling van de economie, maar ook de de anti-corruptiemaatregelen in China spelen wellicht mee: het staat niet meer dat ambtenaren nog dure geschenken ontvangen om transacties te faciliteren.

 

Prada wil de crisis nu aanpakken door minder nieuwe winkels te openen dan aanvankelijk gepland. In plaats van een uitbreiding van het winkelpark van 603 verkooppunten met 30 eenheden, wordt nu op een nettogroei met 24 à 26 gemikt. Verder gaat Prada ook goedkopere lijnen van onder meer handtassen op de markt brengen.

 

Buiten Azië loopt het goed

Buiten de Aziatische markten deed Prada het wel goed. Bij constante wisselkoersen zou de omzet in Europa 10% hoger zijn uitgekomen dan in dezelfde periode van 2014. In Japan was er op dezelfde basis een toename van de verkopen met 6%, ook al was er in 2014 een positief effect van vooruitgeschoven aankopen door een geplande BTW-verhoging per 1 april. Op de Amerikaanse markt bedroeg de meerverkoop 16%, in het Midden-Oosten was er sprake van een toename met 13%.

 

Bovendien profiteerde Prada op dit vlak ook van de zwakte van de euro. Omgerekend naar de Europese eenheidsmunt steeg de totale omzet van het concern in het eerste kwartaal van het boekjaar dan ook met 6,5% tot 828,2 miljoen euro. Worden de wisselkoerseffecten weggestreept, dan zou er een terugval met 5,4% zijn geweest.

 

Financieel directeur Donatello Galli zegt een verbetering te verwachten in de tweede jaarhelft. Komt die er niet, dan volgen er wellicht uitdagende tijden, voegt hij weliswaar toe.

Een zwakke verkoop in Azië heeft een gat geslagen in de resultaten van de Italiaanse verkoper van luxegoederen Prada. Over het eerste kwartaal van het boekjaar 2015/2016 daalde de nettowinst van het concern met 44% tot 58,7 miljoen euro.


Chinezen houden Prada in houdgreep

Bij gelijkblijvende wisselkoersen zou Prada de omzet in Azië en Pacific tussen begin februari en eind april met 17% hebben zien dalen. “De voorbije maanden is de toestand in met name Macau en Hongkong er niet op verbeterd”, aldus het concern.

 

De terugval is het gevolg van de afkoeling van de economie, maar ook de de anti-corruptiemaatregelen in China spelen wellicht mee: het staat niet meer dat ambtenaren nog dure geschenken ontvangen om transacties te faciliteren.

 

Prada wil de crisis nu aanpakken door minder nieuwe winkels te openen dan aanvankelijk gepland. In plaats van een uitbreiding van het winkelpark van 603 verkooppunten met 30 eenheden, wordt nu op een nettogroei met 24 à 26 gemikt. Verder gaat Prada ook goedkopere lijnen van onder meer handtassen op de markt brengen.

 

Buiten Azië loopt het goed

Buiten de Aziatische markten deed Prada het wel goed. Bij constante wisselkoersen zou de omzet in Europa 10% hoger zijn uitgekomen dan in dezelfde periode van 2014. In Japan was er op dezelfde basis een toename van de verkopen met 6%, ook al was er in 2014 een positief effect van vooruitgeschoven aankopen door een geplande BTW-verhoging per 1 april. Op de Amerikaanse markt bedroeg de meerverkoop 16%, in het Midden-Oosten was er sprake van een toename met 13%.

 

Bovendien profiteerde Prada op dit vlak ook van de zwakte van de euro. Omgerekend naar de Europese eenheidsmunt steeg de totale omzet van het concern in het eerste kwartaal van het boekjaar dan ook met 6,5% tot 828,2 miljoen euro. Worden de wisselkoerseffecten weggestreept, dan zou er een terugval met 5,4% zijn geweest.

 

Financieel directeur Donatello Galli zegt een verbetering te verwachten in de tweede jaarhelft. Komt die er niet, dan volgen er wellicht uitdagende tijden, voegt hij weliswaar toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).