BCBG Max Azria krimpt aantal fysieke boetieks in

BCBG Max Azria krimpt aantal fysieke boetieks in

BCBG Max Azria krimpt aantal fysieke boetieks in

BCBG Max Azria Group gaat reorganiseren onder druk van de almaar groeiende internetconcurrentie en een flinke schuldenlast. Hoeveel van de 570 winkels wereldwijd (waarvan drie in de Benelux) openblijven, is nog niet bekend.

Faillissement niet aan de orde

Het modehuis dat de Tunesische designer Max Azria in 1989 oprichtte en sterren als Kate Winslet, Victoria Beckham of nog Alicia Keys als klant heeft, staat voor een grote reorganisatie. De groep telt momenteel 570 winkels wereldwijd (waarvan 175 in de Verenigde Staten), en dat is niet langer houdbaar in een context van “groeiende concurrentie van het internet en veranderend koopgedrag van de consument”.

 

“Om te overleven moet het bedrijf ‑ net zoals vele andere in deze sector ‑ zijn activiteiten herbekijken om opnieuw competitief te worden in het huidige winkellandschap”, zegt woordvoerder Seth Lubove. “BCBG is een ontwerper en kledingmaker van wereldklasse en moet mits de nodige veranderingen in staat zijn opnieuw met het succes aan te knopen.”

 

Wat die ‘nodige veranderingen’ precies inhouden, is nog niet duidelijk. De groep bevestigt wel minder te focussen op fysieke boetieks (lees: er gaan winkels sluiten) en in plaats daarvan meer de nadruk te leggen op licentiedeals, e-commerce en verkoop via andere retailers. Ondanks de hoge schuldgraad is een "faillissement niet aan de orde", zo klinkt het nog. De voorbije maanden werden bij BCBG, dat in onze contreien winkels heeft in Antwerpen, Brussel en Luxemburg, wel al 123 banen geschrapt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).