Belgische jeans is ‘meest duurzame ter wereld’ | RetailDetail

Belgische jeans is ‘meest duurzame ter wereld’

Belgische jeans is ‘meest duurzame ter wereld’
HNST

De Antwerpse ondernemer Tom Duhoux komt op de proppen met een eigen denimlabel onder de naam HNST. Opvallend is dat het merk zich aanprijst als het meest duurzame jeansmerk ter wereld.

6.000 liter water per jeans bespaard

De collectie, die bestaat uit acht verschillende ontwerpen, werd in samenwerking met ontwerpster Ellen Robinson ontwikkeld en bij de productie wordt volledig gebruik gemaakt van een circulair model. Dat wil zeggen dat elke jeansbroek volledig bestaat uit gerecycleerde en afbreekbare stoffen.

 

Voor de jeansstof die door HNST wordt gebruikt, wordt 56 procent gerecycleerd denim samengebracht met 23 procent katoen en 21 procent Tencel, een restproduct van houtverwerking. Ook voor alle details, zoals de knopen, is gebruik gemaakt van gerecycleerd of afbreekbaar materiaal. De kleuring gebeurde tevens op een milieuvriendelijke manier en per jeansbroek wordt er maar liefst 6.000 liter water bespaard. Dat schrijft De Standaard.

 

De volledige collectie is momenteel te koop via de webshop van HNST en bestaat uit vier broeken voor vrouwen en drie broeken en een jeansjas voor mannen. Prijzen variëren van 135 tot 199 euro. Na gebruik kunnen de jeansbroeken terug ingeleverd worden bij HNST, die ze vervolgens opnieuw recycleert. In ruil krijgt de klant een korting van 15 euro op een volgende aankoop.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

11/05/2018

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.