Belgische jeans is ‘meest duurzame ter wereld’ | RetailDetail

Belgische jeans is ‘meest duurzame ter wereld’

Belgische jeans is ‘meest duurzame ter wereld’
HNST

De Antwerpse ondernemer Tom Duhoux komt op de proppen met een eigen denimlabel onder de naam HNST. Opvallend is dat het merk zich aanprijst als het meest duurzame jeansmerk ter wereld.

6.000 liter water per jeans bespaard

De collectie, die bestaat uit acht verschillende ontwerpen, werd in samenwerking met ontwerpster Ellen Robinson ontwikkeld en bij de productie wordt volledig gebruik gemaakt van een circulair model. Dat wil zeggen dat elke jeansbroek volledig bestaat uit gerecycleerde en afbreekbare stoffen.

 

Voor de jeansstof die door HNST wordt gebruikt, wordt 56 procent gerecycleerd denim samengebracht met 23 procent katoen en 21 procent Tencel, een restproduct van houtverwerking. Ook voor alle details, zoals de knopen, is gebruik gemaakt van gerecycleerd of afbreekbaar materiaal. De kleuring gebeurde tevens op een milieuvriendelijke manier en per jeansbroek wordt er maar liefst 6.000 liter water bespaard. Dat schrijft De Standaard.

 

De volledige collectie is momenteel te koop via de webshop van HNST en bestaat uit vier broeken voor vrouwen en drie broeken en een jeansjas voor mannen. Prijzen variëren van 135 tot 199 euro. Na gebruik kunnen de jeansbroeken terug ingeleverd worden bij HNST, die ze vervolgens opnieuw recycleert. In ruil krijgt de klant een korting van 15 euro op een volgende aankoop.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.