Beste modebeleveniswinkels winnen Dutch Retail Experience Awards | RetailDetail

Beste modebeleveniswinkels winnen Dutch Retail Experience Awards

Beste modebeleveniswinkels winnen Dutch Retail Experience Awards

De Schoenenfabriek uit Groningen, Lena The Fashion Library uit Amsterdam, Maggy’s Mode uit Spakenburg, United Wardrobe als 'online store' en 10 Corso Como in Milaan kregen afgelopen zondag in de Modefabriek in de Amsterdam RAI de Dutch Retail Experience Awards uitgereikt.

 

Beste klantervaring bij De Schoenenfabriek

De awards voor de beste modebeleveniswinkels werden uitgereikt in vijf categorieën. Dansk Design uit Noordwijk, Maggy’s Mode uit Spakenburg, Kloffie uit Haarlem en Shopping Small namen de publieksprijzen in ontvangst.

 

De Schoenenfabriek uit Groningen won de Best Customer Experience Award, een award voor de retailer die actief bezig is met beleving en onderscheidend vermogen, zoals klantbeleving op basis van interieur, verkoopadvies, merken- en productaanbod en met social media en events.

 

Volgens de jury is het De Schoenenfabriek in een meer dan verzadigde, eentonige markt gelukt om een authentiek en verfrissend concept neer te zetten. De collectie van de Schoenenfabriek bestaat uit 50 merken, waarbij alle stromingen uit alle werelddelen vertegenwoordigd zijn. De winkel heeft veel stoere en industriële elementen en brengt ook theater en events in een totaalbeleving. De winkel onderscheidt zich bovendien online door een bijzondere en opvallende website.

 

Gevestigde waarden en innovatie

Maggy’s Mode is naar eigen zeggen de modewinkel van Spakenburg en vooral omgeving. Aan alle facetten die voor een winkel essentieel zijn is gedacht: de winkelbeleving, de collecties, het personeel, de website en social media. De winkel kreeg daarom de Best Retail Excellence Award, een onderscheiding die wordt toegekend aan de gevestigde, gerenommeerde retailer die zich onderscheidt in langdurige klantenbinding, door mee te gaan met de ontwikkelingen van deze tijd.

 

Volgens de jury tilt  Lena The Fashion Library vintage echter twee dimensies hoger, waardoor het de Most Innovative Store Award in de wacht sleepte. De Most Innovative Store Award wordt toegekend aan de jonge retailer die minder dan vijf jaar actief is en uitblinkt in originaliteit. Door het enorme goedkope aanbod is kleding een wegwerpartikel geworden, maar dit concept - waar je kleding leent - biedt een duurzaam tegenwicht tegen dat enorme goedkope aanbod, aldus de beoordeling. De winkel zet ook mooie 'collector's items' en beleving neer.



"Mooiste winkel ooit gezien"

United Wardrobe Utrecht was dan weer winnaar van de Online Experience Award, weggelegd voor de webshop die een bijzondere online beleving neerzet voor de consument, en vernieuwende faciliteiten en inspiratie biedt voor de online bezoeker. De jury: "het creëren van een online community voor vintage en tweedehandskleding is een bijzonder vernieuwend en interessant concept. De webshop ziet er trendsettend uit en is toegankelijk. De winkel heeft een mobiele app en besteedt aandacht aan bijvoorbeeld de topverkopers."

 

10 Corso Como Milaan kreeg dan weer de European Retail Experience Award. Deze nieuwe award, voor innovatieve en unieke winkels in Europa, is bedoeld om Nederlandse retailers te inspireren. “10 Corso Como is de mooiste winkel die ik ooit gezien heb”, zei de voorzitter van de jury. “Er is een prachtig dakterras waar je heerlijk kunt eten. De winkel heeft verschillende kamers die allemaal een eigen beleving hebben. Altijd als je binnenkomt is de inrichting en het assortiment anders. De winkel blijft vernieuwen.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.

Einde verhaal voor sportwebwinkel Athleteshop

02/07/2018

Sportwebwinkel Athleteshop heeft het faillissement aangevraagd. Al sinds begin dit jaar kwamen veel klachten binnen over te late en slechte leveringen, en nu zouden ook verschillende leveranciers de samenwerking hebben stopgezet.