Beste modebeleveniswinkels winnen Dutch Retail Experience Awards

Beste modebeleveniswinkels winnen Dutch Retail Experience Awards

De Schoenenfabriek uit Groningen, Lena The Fashion Library uit Amsterdam, Maggy’s Mode uit Spakenburg, United Wardrobe als 'online store' en 10 Corso Como in Milaan kregen afgelopen zondag in de Modefabriek in de Amsterdam RAI de Dutch Retail Experience Awards uitgereikt.

 

Beste klantervaring bij De Schoenenfabriek

De awards voor de beste modebeleveniswinkels werden uitgereikt in vijf categorieën. Dansk Design uit Noordwijk, Maggy’s Mode uit Spakenburg, Kloffie uit Haarlem en Shopping Small namen de publieksprijzen in ontvangst.

 

De Schoenenfabriek uit Groningen won de Best Customer Experience Award, een award voor de retailer die actief bezig is met beleving en onderscheidend vermogen, zoals klantbeleving op basis van interieur, verkoopadvies, merken- en productaanbod en met social media en events.

 

Volgens de jury is het De Schoenenfabriek in een meer dan verzadigde, eentonige markt gelukt om een authentiek en verfrissend concept neer te zetten. De collectie van de Schoenenfabriek bestaat uit 50 merken, waarbij alle stromingen uit alle werelddelen vertegenwoordigd zijn. De winkel heeft veel stoere en industriële elementen en brengt ook theater en events in een totaalbeleving. De winkel onderscheidt zich bovendien online door een bijzondere en opvallende website.

 

Gevestigde waarden en innovatie

Maggy’s Mode is naar eigen zeggen de modewinkel van Spakenburg en vooral omgeving. Aan alle facetten die voor een winkel essentieel zijn is gedacht: de winkelbeleving, de collecties, het personeel, de website en social media. De winkel kreeg daarom de Best Retail Excellence Award, een onderscheiding die wordt toegekend aan de gevestigde, gerenommeerde retailer die zich onderscheidt in langdurige klantenbinding, door mee te gaan met de ontwikkelingen van deze tijd.

 

Volgens de jury tilt  Lena The Fashion Library vintage echter twee dimensies hoger, waardoor het de Most Innovative Store Award in de wacht sleepte. De Most Innovative Store Award wordt toegekend aan de jonge retailer die minder dan vijf jaar actief is en uitblinkt in originaliteit. Door het enorme goedkope aanbod is kleding een wegwerpartikel geworden, maar dit concept - waar je kleding leent - biedt een duurzaam tegenwicht tegen dat enorme goedkope aanbod, aldus de beoordeling. De winkel zet ook mooie 'collector's items' en beleving neer.



"Mooiste winkel ooit gezien"

United Wardrobe Utrecht was dan weer winnaar van de Online Experience Award, weggelegd voor de webshop die een bijzondere online beleving neerzet voor de consument, en vernieuwende faciliteiten en inspiratie biedt voor de online bezoeker. De jury: "het creëren van een online community voor vintage en tweedehandskleding is een bijzonder vernieuwend en interessant concept. De webshop ziet er trendsettend uit en is toegankelijk. De winkel heeft een mobiele app en besteedt aandacht aan bijvoorbeeld de topverkopers."

 

10 Corso Como Milaan kreeg dan weer de European Retail Experience Award. Deze nieuwe award, voor innovatieve en unieke winkels in Europa, is bedoeld om Nederlandse retailers te inspireren. “10 Corso Como is de mooiste winkel die ik ooit gezien heb”, zei de voorzitter van de jury. “Er is een prachtig dakterras waar je heerlijk kunt eten. De winkel heeft verschillende kamers die allemaal een eigen beleving hebben. Altijd als je binnenkomt is de inrichting en het assortiment anders. De winkel blijft vernieuwen.” 

Tags: