Bij Runners’lab krijgt iedere klant een persoonlijke adviseur

Winkels waar 99% van de binnenkomende klanten tot een aankoop overgaat: ze bestaan. De loopwinkels van Runners’lab maken het verschil met een doorgedreven service. De toekomst? Gepersonaliseerde schoenen.

 

Schoenadvies

“Runners’lab is de grootste loopspeciaalzaak van België. Wij hebben alles in huis van A tot Z voor lopers en geven hierover het juiste advies. Ook wandelaars kunnen bij ons terecht voor schoenadvies”, zegt eigenaar en CEO Koen Wilssens. De retailer richt zich tot iedereen die op een verantwoorde manier wil lopen of wandelen en die zich met de juiste schoenen wil uitrusten. Met succes: het bedrijf groeide de afgelopen 5 jaar met 10 tot 15% per jaar.
 

Je kan Runners’lab inderdaad wel ‘customer obsessed’ noemen, vindt hij. “Wij geven iedere klant bij binnenkomst een persoonlijk adviseur mee. Die zal je begeleiden door het hele winkelproces en het juiste advies geven waar nodig. Dat stopt niet bij de schoenen maar gaat ook over sportbeha’s, sokken, kleding, voeding, hartslagmeters…” Het is dan ook een concept dat goed opgeleide medewerkers vergt. “Wij werken voornamelijk met profielen die in hun opleiding noties van biomechanica meekregen: kinesitherapeuten, bachelors of masters lichamelijke opvoeding, podologen… En daarnaast ook een aantal ervaringsdeskundigen die op zeer hoog niveau hebben gelopen of nog steeds lopen.”

 

Technologische voorsprong

Wat Runners’lab dan zo anders maakt? “Wij meten iedere loper of wandelaar uit op onze hightech footscan, een loopstrook met een drukplaat. In al onze winkels hebben we een piste liggen waarop we mensen al lopend uittesten. Aan de hand van deze drukmetingen gaan we het juiste schoeisel aanraden en eventueel aanpassen waar nodig.” Voetscanapparatuur zie je ook wel bij andere schoenketens, maar bij Runners’lab is de strook wel 25 tot 35 meter lang, wat nauwkeuriger analyses toelaat. “De technologie werd ontwikkeld door mijn vader en de toestellen worden door een zusterbedrijf van ons geproduceerd. We hebben een voorsprong!”
 

Er zijn grote verschillen tussen loopschoenen onderling, en de verkeerde keuze kan blessures veroorzaken. De toekomst is aan gepersonaliseerde schoenen, weet Koen Wilssens. “Op basis van analyses willen we schoenen op maat gaan produceren. Dat wordt een gamechanger voor de markt. Tot nu toe was de impact van digitalisering eerder beperkt, maar dit wordt een enorme stap.”

 

Omnichannelverhaal

De Runners’lab winkels zijn echte ‘destination stores’: 99% van de mensen die binnenkomen, doet ook effectief een aankoop. De retailer verkiest goed bereikbare locaties langs invalswegen, met voldoende parking voor de deur. “Voorlopig hebben we vier winkels in Vlaanderen, geografisch mooi verspreid. Gezien de huidige problematiek met de mobiliteit denken we aan nog één of twee bijkomende winkels rond de twee grootste steden in België, Antwerpen en Brussel.”
 

Klanten werven doet Runners’lab vooral via sociale media en aanwezigheid op events, zoals de Antwerp Ten Miles. Het bedrijf kreeg bovendien al aandacht in enkele populaire tv-programma’s. En welke rol vervult de webshop? “Die moet vooral het omnichannelverhaal versterken. We willen onze webshop ook als uitstalraam gebruiken voor de vele nicheproducten die we in huis hebben.”
 

Koen Wilssens van Runners’lab is één van de sprekers tijdens de RetailDetail Day, die plaatsvindt op 20 september in UGC Mechelen. Het rijk gevulde programma brengt een selectie topretailers en merken op het podium, waaronder ook Action, Hema, Scoop Store en AB InBev. Klik hier voor meer informatie en tickets.