Bijna kwart minder winst voor Hugo Boss | RetailDetail

Bijna kwart minder winst voor Hugo Boss

Bijna kwart minder winst voor Hugo Boss

Het Duitse luxemodehuis Hugo Boss zag zijn winst in het derde kwartaal flink achteruitgaan. Vooral de zwakkere verkopen in China en de Verenigde Staten doen het concern de das om.

Groeivertraging in derde kwartaal

Vorige maand kwam Hugo Boss met een winstwaarschuwing voor het hele jaar op de proppen. Aanleiding was de vertragende verkoop in China en de VS. Daarop ging het aandeel fors omlaag op de beurs in Frankfurt.

 

 

Dat de kwartaalcijfers, die het Duitse concern vanochtend publiceerde, geen hoogvlieger zouden zijn, was dan ook te verwachten: de omzet steeg met een magere 4% tot 744 miljoen euro, maar die groei was enkel te danken aan gunstige wisselkoerseffecten. De nettowinst zakte terug tot 88,5 miljoen euro, liefst 23% minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

 

Toch blijft CEO Claus-Dietrich Lahrs optimistisch: "Boekjaar 2015 zal opnieuw een jaar van groei zijn. Na de eerste negen maanden van het jaar verkochten we meer dan een jaar eerder, al was er wel sprake van een vertraging in het derde kwartaal. Onze business in Europa groeit. Maar die groei volstond het voorbije kwartaal niet om de eerder matige prestatie in China en de Verenigde Staten te compenseren. De trend verslechterde op beide markten. Dit gezegd zijnde rekenen we op een betere verkoop en meer inkomsten in het vierde kwartaal."

 

 

Online sterkste groeier

 

De voorbije negen maanden zag Hugo Boss de verkoop in zijn eigen retailkanaal (inclusief outlets en online) wel groeien met 8%, exclusief wisselkoerseffecten. De sterkste omzetgroei komt op naam van de internetpoot: +22%. Hugo Boss telt intussen 1.105 eigen boetieks, dat zijn er 64 meer dan eind vorig jaar. Op vergelijkbare basis en inclusief wisselkoerseffecten klokte de verkoop 3% hoger af.

 

 

De groothandelspoot zag zijn omzet dan weer 4% dalen in lokale munt, vooral toe te schrijven aan de dalende vraag in het derde kwartaal, al speelde de integratie van verkoopoppervlakte in het eigen retailkanaal ook een rol.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).