Boetiekplatform Miinto verkoopt voor 100 miljoen euro

Oprichter van Miinto Konrad Kierklo mikt op groei op de lange termijn.

Miinto, het Deense modeplatform voor fysieke boetieks, verkocht in het voorbije boekjaar voor 100 miljoen euro aan kleren. Dat is een groei van 40%. Het bedrijf zegt de kaap van 2000 aangesloten boetieks te naderen.

 

Groei boven winst

Miinto blijft investeren in expansie: het e-commerceplatform, dat onlineshoppers en fysieke modewinkels bij elkaar wil brengen, is in het voorbije boekjaar (augustus 2017 tot juli 2018) in verschillende nieuwe markten van start gegaan, onder andere dankzij de overname van sectorgenoot Showroom in Polen. Ook is met Camilla Frank, ex-topvrouw van Fashion Week, een nieuw ‘head of fashion’ aangetrokken.

 

Het leverde de onlinespeler een volumegroei van 40% op, goed voor bijna 700 miljoen Deense kroon (100 miljoen euro) aan gerealiseerde verkopen via het platform. Hoeveel Miinto daar via een verkoopcommissie en servicekost zelf van overhield, is niet bekendgemaakt. De groep, met onder andere Bestseller-eigenaar Anders Holch Povlsen als investeerder, beklemtoont wel dat het een groeiversnelling is ten opzichte van een jaar eerder, toen 30% volumegroei werd opgetekend.

 

In het gebroken boekjaar 2017/2018 leed Miinto een verlies van 47,3 miljoen Deense kroon (meer dan 6 miljoen euro). Dat was te wijten aan de vele investeringen en mag niet verwonderen, gezien de groeistrategie die op de lange termijn mikt, aldus de groep. Over de winst- of verliescijfers van dit jaar wordt evenwel met geen woord gerept.

 

Op zoek naar partners

Binnenkort rondt het onlineplatform de kaap van 2000 aangesloten winkels, laat Frank bovendien weten. Toch is het bedrijf nog volop op zoek naar nieuwe partners en producten, aangezien dit momenteel het grootste obstakel voor verdere groei is. Het platform is vandaag goed voor ruim vijf miljoen maandelijkse bezoekers.

 

In de komende periode werkt Miinto nog aan individuele aankoopaanbevelingen voor al zijn partners, waardoor aangesloten winkels met behulp van data op het portaal, gegevens van de kassasystemen en online trends aanbevelingen zullen ontvangen over wat ze best inkopen. Het bedrijf werkt ook nog aan een aantal duurzame mode-initiatieven. Zo lanceert de Deense onderneming een vintage-afdeling, inspelend op de groeiende tweedehandstrend.