Boohoo uit de rekken bij Asos en Zalando na slavernij-claim

Beroemdheden waaronder Paris Hilton op een lanceringsevent van Boohoo
Foto: Ovidiu Hrubaru / Shutterstock.com

Boohoo gaat door het stof nu het Britse modemerk beschuldigd wordt van slavernij in een fabriek. Grote onlineverdelers zoals Asos en Zalando hebben de samenwerking meteen stopgezet.

 

Verkopers en influencers keren de rug

Het Britse fast-fashionmerk Boohoo wordt beschuldigd van moderne slavernij in een van zijn productie-ateliers, nochtans gevestigd in de Engelse stad Leicester. In een vernietigend artikel bericht The Sunday Times dat arbeiders in de fabriek slechts 3,89 euro per uur verdienen, niet voldoende beschermd zijn tegen het coronavirus (terwijl daar net een heropflakkering is) en in erbarmelijke omstandigheden moeten werken.


Hoewel het merk gereageerd heeft dat de samenwerking zal worden stopgezet als de leverancier niet aan de normen blijkt te voldoen, hebben grote onlineplatformen Asos, Next en Zalando de kleren meteen uit hun virtuele rekken gehaald. Asos en Zalando schorten de verkoop op in afwachting van de uitkomst van het onderzoek van de detailhandelaar naar de beschuldigingen.


Het Britse platform Next heeft een eigen onderzoek ingesteld. Het bedrijf zegt zichzelf ervan te willen vergewissen dat de twee labels van de Boohoo Group die het in voorraad had, worden ingekocht op een manier die acceptabel is. Volgens Bloomberg zou de groothandel via partners zoals Zalando goed zijn voor ongeveer 5% van de totale omzet van Boohoo. Ook beroemdheden en influencers, die belangrijk zijn in de marketing van het label, distantiëren zich van het merk.

 

Supersnelle fast-fashion

Boohoo richt zich vooral op jongeren en munt uit in bijzonder snelle ‘fast-fashion’: een nieuw ontwerp kan er in amper 48 uur klaar voor de verkoop zijn. Net daarom werkt het bedrijf ook met fabrieken dichtbij huis, zoals die in Leicester, en niet met Aziatische leveranciers. Echter, de audits die in de fabrieken in het Verenigd Koninkrijk worden uitgevoerd blijken nu te wensen over te laten.  


CEO John Lyttle reageerde in The Telegraph dat het bedrijf de kwestie concreet wil aanpakken: “We willen een datum vastleggen, zodat we vanaf die datum kunnen zeggen dat alles wat je bij Boohoo koopt duurzaam is. Er is veel werk te doen, maar dat is de manier waarop het moet gaan."


Ondertussen voelt het label ook politieke druk: de Minister van Binnenlandse Zaken van het Verenigd Koninkrijk heeft gevraagd de fabrieken te onderzoeken, waarbij hij de beweringen volgens Forbes "echt weerzinwekkend" noemde en beloofde de moderne slavernij in Groot-Brittannië aan banden te leggen.