Brax gaat Belgische kledingwinkels zelf beheren

Brax gaat Belgische kledingwinkels zelf beheren

Brax gaat Belgische kledingwinkels zelf beheren
Brax

Het Duitse Brax neemt vanaf begin volgend jaar tien van zijn achttien Belgische winkels in eigen beheer. Sinds 1995 vertrouwde de Duitse kledingketen de exploitatie daarvan toe aan modedistributeur ARW Retail.

In eigen beheer

Veranderingen op de Belgische markten en het groeiende belang van omnichannel: dat zijn de belangrijkste redenen die Brax in een persbericht aangeeft voor de beslissing. De voorbije 23 jaar besteedde Brax de Belgische distributie van zijn kleding uit aan kledinggroothandel ARW Retail, dat sinds 2007 ook eigen “monobrand”-winkels heeft van Fred Perry en Gerry Weber.

 

“ARW Retail heeft Brax groot gemaakt in België en daar zijn we hen ook dankbaar voor”, stelt Brax-CEO Stefan Brandmann. “De beslissing om een eigen bedrijf op te richten voor het Belgische beheer van onze producten, kwam er in onderling overleg en zal ons toelaten om kort op de bal en via alle kanalen te spelen in België.”

 

Naadloze overgang

Acht winkels blijven overigens in beheer bij ARW Retail, weliswaar met directe ondersteuning van franchisewinkels van Brax. Voor de groothandelpartner verandert er in de praktijk weinig: het voltallige team dat bij ARW verantwoordelijk was voor Brax zal zich bij het nieuwe bedrijf voegen. Ook de medewerkers in de eigen winkels worden door Brax overgenomen.

 

“We gaan verder met een verkoopteam dat door de wolf geverfd is, wat alleen maar een troef is voor de omnichannelbenadering die we in België verder willen uitbouwen,” zegt internationaal verkoopdirecteur Nils Schrahe. België is het vierde land (na Nederland, Zwitserland en Oostenrijk) waar Brax de distributie voor eigen rekening neemt.

 

In 2016 behaalde Brax een wereldwijde omzet van 308 miljoen euro en noteerde eind juni van dit jaar een omzetstijging met 1,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. België is de belangrijkste internationale markt van de Duitse kledingretailer, die 28% van zijn omzet dankt aan zijn buitenlandse en online winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.