Bristol herstructureert en sluit 20 winkels | RetailDetail

Bristol herstructureert en sluit 20 winkels

Bristol herstructureert en sluit 20 winkels
Foto: Peter Braakmann / Shutterstock.com

Het gaat niet zo goed bij Euro Shoe Group als de Limburgse schoenengroep liet uitschijnen: in plaats van 100 winkels te openen gaat de groep er 20 sluiten. Ook de ombouw van de Shoe Discount-winkels naar Bristol is vertraagd. 

 

20 winkels en 60 jobs op de helling

Eigenaarsfamilie Vanaudenhove, sinds een half jaar weer zelf aan het roer bij de schoenengroep, is op zoek naar een nieuwe strategie en voert een herstructurering door. Sinds het ontslag van topman Kurt Moons moeten de eigenaars hun groep, met de ketens Bristol, Shoe Discount en tot voor kort Avance, weer zelf op de rails krijgen.

 

De tijd dringt, want de Limburgse groep is verlieslatend, geeft de familie Vanaudenhove toe in een interview met De Tijd. De winkels van de groep zijn al een aantal jaren verlieslatend, maar vorig jaar boekte ook de hele holding, met inbegrip van het vastgoed, rode cijfers. Euro Shoe plant daarom nu een twintigtal winkels in België en Nederland te sluiten. Ook dreigen zestig medewerkers hun job te verliezen. Over welke winkels het concreet gaat, is nog niet geweten. De eigenaars hopen echter een aantal vestigingen alsnog van de sluiting te redden door ze te verhuizen. 

 

Onderzoek loopt naar “wie de klant is”

Bovendien wil de groep snel groeien op het vlak van e-commerce: door die versneld uit te rollen, verwacht de groep daar extra jobs te creëren. Vandaag komt 3 tot 5% van de omzet van onlineverkoop, goed voor een groei van 30% per jaar. “E-commerce is goed voor drie keer onze grootste winkel”, klinkt het in De Tijd. “We willen in de komende vijf, zes jaar toch zeker naar minstens 10% onlineomzet.” Hoe dat moet, weten ze bij Euro Shoe alleen nog niet zo goed: “we weten nog niet helemaal wie onze klant is”. Er wordt momenteel marktonderzoek gevoerd naar welk type budgetkoper bij Bristol en Shoe Discount koopt en welke strategie de schoenengroep best aanneemt.

 

De recente opfrissing van de bestaande Bristol-vestigingen bleek alvast niet de juiste strategie: de pas vernieuwde winkels zien er volgens de bedrijfsleiders zelf weliswaar “heel netjes uit, maar we zijn een beetje vergeten er de sfeer in te brengen”. Euro Shoe wil daarom “meer fun” brengen in de winkels en het imago verbeteren, een operatie waar de Limburgse groep al mee is gestart. Al gaan ze “niet alles overhoop gooien, want dat zou zonde zijn van het werk”.

 

Ondertussen moeten er dit jaar ook testwinkels met een nieuw concept komen en in het najaar wordt, na een pauze, weer gestart met de ombouw van de Waalse Shoe Discount-vestigingen naar Bristol. In Vlaanderen en Nederland is die transformatie al compleet, maar voortaan ligt het tempo lager: eind 2019 moet 90% van de winkels een upgrade hebben gekregen.

 

Roeien met de riemen 

Eerder was er sprake van honderd nieuwe winkels voor de groep, maar nu trekt de familie Vanaudenhove die woorden terug. “Dat was een overdrijving om in de media te komen”, aldus Philippe Vanaudenhove. Ook de ambities om overnames te doen en de schaal te vergroten, liggen in de prullenbak. Euro Shoe Group moet nu eerst roeien met de riemen die het heeft. De familie Vanaudenhove is weliswaar niet van plan om af te treden of het bedrijf te verkopen: “Vijf jaar geleden wilden we het bedrijf verkopen. Maar de tijd was niet rijp of onze prijs was te hoog.” Vandaag is er echter “een nieuwe dynamiek gekomen”, met de intrede van de derde generatie in het bedrijf.

 

Die nieuwe generatie is ervan overtuigd dat Euro Shoe nog een inhaalbeweging kan maken. “Zo erg is de toestand niet, maar we moeten het wel nu doen. Er is een behoorlijke sense of urgency”, klinkt het. De omzet ging er vorig jaar – volgens De Tijd – inderdaad met 15% op achteruit en de bedrijfswinst kelderde met 79% naar 558.000 euro. Maar “de financiële ruggengraat is sterk” garandeert de eigenaarsfamilie. Euro Shoe Group heeft vandaag 270 winkels in de Benelux en telt 1.850 medewerkers, zowel in eigen winkels als via franchisevestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.