Bristol stapt af van 'goedkoop imago'

Shutterstock.com

Vers kapitaal en een ingrijpend transformatieplan moeten Bristol weer uit het dal helpen. De schoenenketen wil de rentabliteit verbeteren en bouwen aan een jonger en positiever imago.

 

Ademruimte

De onderhandelingen rond de (broodnodige) kapitaalverhoging sleepten maanden aan, maar uiteindelijk werd er toch een akkoord gevonden tussen de familie, de banken en investeringsmaatschappij LRM. Zij pompen een niet nader genoemd bedrag in Bristol, dat de retailer in staat moet stellen zijn strategische plan uit te voeren. “Eerlijk gezegd denk ik dat wij een van de lucky few zijn, want retailers zijn door de coronacrisis niet geliefd bij financiële instellingen”, zegt CEO Elise Vanaudenhove in een interview met RetailTrends.

 

Het transformatieplan van de schoenenketen steunt op twee grote pijlers: er komt een nieuw concept rond de tagline ‘Bristol – pretty smart’ en op financieel vlak moet de winstgevendheid omhoog. “Ons imago is een beetje negatief. Consumenten kennen ons vanwege onze lage prijzen, maar koppelen daar ook een lage kwaliteit aan. Dat is voor een groot deel onze eigen schuld, omdat we altijd op die lage prijzen hebben gehamerd. Daar stappen we van af. We blijven goedkoop, maar willen ook de modieuze aspecten en kwaliteit van onze collecties naar voren brengen.”

 

Hip en jong

Bristol moet vooral hipper en jonger worden – of toch zo gezien worden. En dus zal er naast de vernieuwing van de winkels meer geïnvesteerd worden in marketing en reclame. Het moet er ook voor zorgen dat consumenten beter weten waar Bristol voor staat. “Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat we ook A-merken als Adidas en Puma voeren”, zegt Vanaudenhove. De retailer wil met de inspanningen niet alleen de bestaande klanten behouden maar ook een nieuw publiek aantrekken.

 

In 2019 boekte Bristol nog een nettoverlies van 6,2 miljoen euro. Om het tij te keren zal er dus ook in de kosten gesneden moeten worden. Een van de elementen waar de keten op inzet zijn huurverlagingen. Verder is er hard gewerkt aan een efficiënter voorraadbeheer, zodat de winkels minder moeten afprijzen en de marges verbeteren.

 

Winkelsluitingen

Een laatste punt zijn uiteraard de winkels zelf. Vorig jaar begon de retailer met het sluiten van een veertigtal vestigingen in Nederland en België. “Maar we openen ook weer op betere plekken. We weten nog niet precies rond welk aantal het totale winkelbestand zal schommelen. De winkels worden maandelijks geëvalueerd. We gaan in elk geval voor een mooie dekking zodat we gemakkelijk bereikbaar zijn”, besluit de CEO.