"Bruidsmode grootste slachtoffer coronavirus"

Trouwjurken in rek in winkel
Foto: Shutterstock

Dit jaar zijn 95% van de huwelijken in België uitgesteld, en dat voelt de sector: bruidsmode is het zwaarst getroffen modesegment. Voor één op de drie boetieks dreigt het faillissement, al kan 2021 weleens een recordjaar worden.

 

1 op 3 met uitsterven bedreigd

Het coronavirus stuurt de trouwplannen van koppels wereldwijd in de war, en zo ook de zaken van verkopers en producenten van huwelijksjurken. In België is 95% van de trouwpartijen dit jaar uitgesteld en ook bij Chinese massaproducenten is de overzeese vraag nog maar een tiende van voorheen. In de Chinese markt van 200 miljard euro komt normaal gezien nochtans 10% van de export, zo bericht Kanaal Z.

 

Op eigen bodem dreigt een derde van de huwelijksboetieks failliet te gaan, maar voor wie deze jaargang overleeft, gloort hoop aan de horizon. Als de coronamaatregelen versoepelen, kan 2021 weleens het beste jaar ooit worden voor de bruidsmode, voorspelt CEO Amandine Ohayon van Pronovias Group, een van de grootste aanbieders van premium trouwkledij in Europa.

 

Toch al herstel

"De bruidsmode-industrie is heel veerkrachtig", aldus Ohayon tegenover FashionUnited. Zo bleek de gemiddelde aankoopprijs voor een jurk opvallend genoeg net omhoog te gaan tijdens de coronacrisis: beperkt in veel andere aspecten van het feest, deden bruiden zich tegoed aan duurdere jurken.

 

Net zoals andere consumentenbranches ging ook deze sector de voorbije maanden massaal over op e-commerce. Pronovias zette in op online afspraken voor advies en selectie, gevolgd door fysieke afspraken op het winkelpunt om te passen. Ook sociale media werden belangrijker en de groep organiseerde onder meer webinars voor aanstaande bruiden.

 

In West-Europa viel de terugval voor de eigenaar van de merken Nicole en Ladybird al bij al mee: "De omzet kende sowieso niet een even grote dip als in andere landen. Ook is het herstel in deze landen al ingezet. We verwachten dat september een belangrijke maand gaat zijn, met bruiden die dan gaan shoppen voor hun bruidsjurk", zegt Ohayon nog. De groep blijft dan ook zinnen op verdere expansie in Noord-Europa, Noord-Amerika en China.