Burberry gooit modeseizoenen overboord | RetailDetail

Burberry gooit modeseizoenen overboord

Burberry gooit modeseizoenen overboord

Modemerk Burberry heeft besloten om de manier waarop het collecties aan de man brengt volledig anders aan te pakken. Voortaan komen er twee modeshows per jaar, voor zowel mannen als vrouwen, waarna de collectie onmiddellijk te koop is.

 

Aanpassen aan komst sociale media

De collecties zullen voortaan ook niet meer gestoeld zijn op de typische modeseizoenen, maar zullen volgens Christopher Bailey, creatief directeur bij Burberry, seizoenloos zijn. Ze zullen enkel nog de stempel ‘February’ of ‘September’ krijgen. Dat schrijft Business of Fashion. Die keuze werd gemaakt om een breder publiek aan te spreken, vooral in gebieden waar het klimaat anders is dan in het Westen.

 

Met de beslissing wordt het merk Burberry nog verder uniform gemaakt, nadat het bedrijf eerder al besliste om alle dochtermerken, zoals Brit en London, enkel nog onder de naam van Burberry te verkopen.

 

Een andere belangrijke factor is de opkomst van sociale media, waardoor modeshows veel sneller zichtbaar zijn voor het grote publiek, daar waar het vroeger vooral evenementen waren voor mensen uit de industrie. Burberry wil profiteren van de buzz, die zo’n show creëert, door de collectie ook onmiddellijk te koop aan te bieden nadat ze voor het eerst werd getoond.

 

Productieproces veranderen

Voor Burberry betekent het wel een grote verandering in zijn productieproces. Vroeger was er immers heel wat ruimte tussen het tonen van een collectie en het verkopen ervan. Nu zullen die twee zaken gelijk vallen.

 

Volgens Bailey heeft Burberry daarom een meer flexibel productieproces moeten creëren, waarbij er tijdens het ontwerpen van de collectie onmiddellijk wordt samengewerkt met de producenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.