Burberry gooit modeseizoenen overboord | RetailDetail

Burberry gooit modeseizoenen overboord

Burberry gooit modeseizoenen overboord

Modemerk Burberry heeft besloten om de manier waarop het collecties aan de man brengt volledig anders aan te pakken. Voortaan komen er twee modeshows per jaar, voor zowel mannen als vrouwen, waarna de collectie onmiddellijk te koop is.

 

Aanpassen aan komst sociale media

De collecties zullen voortaan ook niet meer gestoeld zijn op de typische modeseizoenen, maar zullen volgens Christopher Bailey, creatief directeur bij Burberry, seizoenloos zijn. Ze zullen enkel nog de stempel ‘February’ of ‘September’ krijgen. Dat schrijft Business of Fashion. Die keuze werd gemaakt om een breder publiek aan te spreken, vooral in gebieden waar het klimaat anders is dan in het Westen.

 

Met de beslissing wordt het merk Burberry nog verder uniform gemaakt, nadat het bedrijf eerder al besliste om alle dochtermerken, zoals Brit en London, enkel nog onder de naam van Burberry te verkopen.

 

Een andere belangrijke factor is de opkomst van sociale media, waardoor modeshows veel sneller zichtbaar zijn voor het grote publiek, daar waar het vroeger vooral evenementen waren voor mensen uit de industrie. Burberry wil profiteren van de buzz, die zo’n show creëert, door de collectie ook onmiddellijk te koop aan te bieden nadat ze voor het eerst werd getoond.

 

Productieproces veranderen

Voor Burberry betekent het wel een grote verandering in zijn productieproces. Vroeger was er immers heel wat ruimte tussen het tonen van een collectie en het verkopen ervan. Nu zullen die twee zaken gelijk vallen.

 

Volgens Bailey heeft Burberry daarom een meer flexibel productieproces moeten creëren, waarbij er tijdens het ontwerpen van de collectie onmiddellijk wordt samengewerkt met de producenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).