Burberry heeft moeilijk halfjaar achter de rug | RetailDetail

Burberry heeft moeilijk halfjaar achter de rug

Burberry heeft moeilijk halfjaar achter de rug

Het Britse modehuis Burberry heeft in het tweede halfjaar van zijn gebroken boekjaar 2016 een lagere omzet geboekt. Vooral in het vierde kwartaal (januari tot eind maart) viel de verkoop tegen.

Retail schaars lichtpunt

De halfjaaromzet van Burberry daalde op jaarbasis van 1.423 naar 1.410 miljoen pond, omgerekend circa 1,8 miljard euro. De retailomzet, de belangrijkste poot van het oer-Britse merk, steeg lichtjes van 1.059 naar 1.064 miljoen pond (al bleef de onderliggende omzet stabiel) met dank aan de Japanse retail, die zijn jaaromzet meer dan verdubbelde in vergelijking met het jaar voordien. De takken licenties en groothandel daarentegen zagen allebei hun omzet dalen tot respectievelijk 16 en 330 miljoen pond.

 

Analisten van Liberum wijzen op zwakke verkopen in het vierde kwartaal: “Amerika was zwak, Hongkong en Macau ook pover en de toeristenomzet in Europa vertraagde."

 

Voor het lopende boekjaar 2017 spreekt Burberry-CEO Christopher Bailey van “uitdagende marktomstandigheden”, al ziet het er wel naar uit dat die minstens ten dele zullen worden gecompenseerd door meezittende wisselkoerseffecten. Dat kon de beleggers echter nauwelijks paaien: die stuurden het aandeel eerder op de dag 6% lager op de beurs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.