Burberry kampt met Chinese krimp

Burberry kampt met Chinese krimp

De groei van het Britse modemerk Burberry is in de eerste helft van het jaar vertraagd, wat het merk wijt aan "moeilijke externe factoren." Vooral in China wordt er minder uitgegeven aan luxe.

Vooral Azië valt tegen

De omzet van Burberry in de eerste zes maanden van zijn boekjaar steeg met 14 procent naar 1,1 miljard pond (1,4 miljard euro). Dat is een tragere groei dan verwacht, vooral vanwege moeilijke omstandigheden in Azië. De winst voor belastingen steeg met zes procent naar 152 miljoen pond (net geen 200 miljoen euro).

 

Na koerswisselingen vielen zowel de omzet als de winst echter nog een stuk terug. Zo kwam de winst 12 procent lager uit dan een jaar geleden, vanwege een klap van 31 miljoen pond (40 miljoen euro).

 

"We zijn trots dat we kunnen melden dat Burberry een sterk eerste halfjaar heeft gehad, met omzet die 14 procent hoger is en winst die 6 procent stijgt", aldus CEO Christopher Bailey. "Als we vooruit kijken, dan blijven we in moeilijke omstandigheden focussen op zaken die we wel kunnen controleren."

 

Tags: