C&A: “We zitten niet in de problemen” | RetailDetail

C&A: “We zitten niet in de problemen”

C&A: “We zitten niet in de problemen”

Kledingketen C&A is verrast door de ophef die is ontstaan rond het nieuwe investeringsplan dat de keten uit de doeken heeft gedaan. Daarin worden onder andere alle winkels vernieuwd, maar veel werknemers vreesden dat dit ook een aanloop naar een sanering zou zijn.

 

Blijven investeren

Die bezorgdheid kwam er nadat het bedrijf besloot om een aantal niet-rendabele winkels te sluiten. “Als je winkels sluit zonder te investeren, zou dat zorgwekkend zijn. Maar we blijven investeren in winkels en er gaat geen baan verloren. Het is geen tussentijdse sanering”, zegt directeur Marc Estourgie van C&A Nederland aan het FD.

 

Estourgie geeft wel toe dat ook C&A last heeft gehad van het lastige retailklimaat in Nederland, dat de ondergang betekend voor V&D en dat Blokker in zwaar weer bracht. “We hebben er ook last van gehad, maar we zijn nog steeds de grootste in aantal verkochte producten. Een op de elf verkochte kledingstukken in Nederland komt van C&A.”

 

Te lage winstgevendheid

Volgens Estourgie is het marktaandeel van C&A dan ook op peil gebleven, al gaat hij niet verder in op de cijfers. C&A is altijd al karig geweest met het verdelen van informatie rond de prestaties van de keten. De laatste keer dat er cijfers werden bekendgemaakt was in 2012, toen C&A een omzet haalde van 6,8 miljard euro. Sindsdien zou de omzet wel gedaald zijn, al is die daling volgens Estourgie in 2016 een halt toegeroepen.

 

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn bij C&A. Het trok zich vorig jaar volledig terug uit Turkije en sloot begin dit jaar nog 23 winkels in Spanje. Daarnaast verdwenen er 200 banen op de hoofdkantoren in Düsseldorf en Vilvoorde.

 

C&A heeft dan ook te kampen met een te lage winstgevendheid en besloot daarom voor de komende vier jaar 1 miljard euro uit te trekken om te vernieuwen. Nog dit jaar wordt één derde van alle Europese vestigingen aangepakt. Ook de online omzet moet de komende drie jaar verdrievoudigen. Die onlineverkoop is momenteel goed voor 8 procent van de totale omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.