C&A kiest voor buitenstaander als nieuwe CEO | RetailDetail

C&A kiest voor buitenstaander als nieuwe CEO

C&A kiest voor buitenstaander als nieuwe CEO
Shutterstock

Alain Caparros wordt de nieuwe CEO van kledingketen C&A in Europa. Daarmee kiest het bedrijf tegen de traditie in voor een buitenstaander. Caparros krijgt nu de zware taak om de winstgevendheid van het modebedrijf op te krikken.

Slabakkende resultaten omkeren

Caparros is nog tot eind deze maand aan de slag bij het Duitse Rewe, maar neemt vanaf 1 augustus de leiding over bij de Europese tak van C&A. Dat heeft de familieholding Cofra achter het bedrijf vandaag bekend gemaakt. Caparros werd eind vorig jaar ook genoemd als mogelijke CEO van Carrefour, maar moest het afleggen tegen Alexandre Bompard. Het gebeurt maar zelden dat iemand van buiten het bedrijf wordt aangesteld in een belangrijke functie.

 

De nieuwe topman neemt de fakkel over van Philippe Brenninkmeijer, die in mei zijn functie als CEO van C&A Europa had neergelegd. Sindsdien is Edward Brenninkmeijer aan de slag als interim-CEO. Philippe Brenninkmeijer zette in mei een stap terug omdat de keten al jaren zijn omzet zag terugvallen, onder andere omwille van de groeiende concurrentie van de prijsbrekers in de sector (denk aan het Ierse Primark). Caparros krijgt nu de taak om het bedrijf terug op het juiste pad te brengen.

 

C&A kondigde een tijdje geleden ook al een nieuw investeringsplan aan, waarbij heel wat winkels vernieuwd worden, maar waarbij ook niet-rendabele winkels de deuren moeten sluiten. Begin dit jaar sloot het zo nog 23 winkels in Spanje en vorig jaar trok het zich nog volledig terug uit Turkije.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.