C&A kiest voor buitenstaander als nieuwe CEO | RetailDetail

C&A kiest voor buitenstaander als nieuwe CEO

C&A kiest voor buitenstaander als nieuwe CEO
Shutterstock

Alain Caparros wordt de nieuwe CEO van kledingketen C&A in Europa. Daarmee kiest het bedrijf tegen de traditie in voor een buitenstaander. Caparros krijgt nu de zware taak om de winstgevendheid van het modebedrijf op te krikken.

Slabakkende resultaten omkeren

Caparros is nog tot eind deze maand aan de slag bij het Duitse Rewe, maar neemt vanaf 1 augustus de leiding over bij de Europese tak van C&A. Dat heeft de familieholding Cofra achter het bedrijf vandaag bekend gemaakt. Caparros werd eind vorig jaar ook genoemd als mogelijke CEO van Carrefour, maar moest het afleggen tegen Alexandre Bompard. Het gebeurt maar zelden dat iemand van buiten het bedrijf wordt aangesteld in een belangrijke functie.

 

De nieuwe topman neemt de fakkel over van Philippe Brenninkmeijer, die in mei zijn functie als CEO van C&A Europa had neergelegd. Sindsdien is Edward Brenninkmeijer aan de slag als interim-CEO. Philippe Brenninkmeijer zette in mei een stap terug omdat de keten al jaren zijn omzet zag terugvallen, onder andere omwille van de groeiende concurrentie van de prijsbrekers in de sector (denk aan het Ierse Primark). Caparros krijgt nu de taak om het bedrijf terug op het juiste pad te brengen.

 

C&A kondigde een tijdje geleden ook al een nieuw investeringsplan aan, waarbij heel wat winkels vernieuwd worden, maar waarbij ook niet-rendabele winkels de deuren moeten sluiten. Begin dit jaar sloot het zo nog 23 winkels in Spanje en vorig jaar trok het zich nog volledig terug uit Turkije.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.